11.00- | Registrering - incheckning Hus A |
11.30- | Ev förbeställd lunch (vid anmälan) Hus F
85:- exklusive moms |
13.00 | Kongressens officiella öppnande. Aulan, Hus A
Sverker Zadig, praktisk information om årets estetkongress
Skolverket informerar – Andreas Bhatti. Undervisningsråd, Skolverket
- - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Estetiken, hjärnan och vår hälsa – hur hänger det ihop?
Medvetenheten om de multimodala konstnärliga aktiviteternas betydelse för vår hälsa och för vår upplevelse av världen har på senare tid blivit föremål för många analyser. Tack vare forskningen kan vi idag inhämta ny kunskap om hur våra sinnen spelar in för att öka vår inlärning och förbättra vår hälsa. Föreläsningen tar utgångspunkt från ett embodiment perspektiv, där kroppen är huvudperson.
Kort om Eva Bojner Horwitz:
Dr Eva Bojner Horwitz, är professor i musik och hälsa vid Kungl. Musikhög-
skolan i Stockholm och forskare vid Institutionen för klinisk neurovetenskap,
Karolinska Institutet (KI). Hon är docent i socialmedicin, forskare inom
kulturhälsa, specialiserad inom psykosomatisk medicin och konstnärliga
modaliteter; medgrundare av Center for Social Sustainability (CSS), KI. Hon är
förankrad i tvärvetenskaplig forskning, har doktorander, författat vetenskapliga
artiklar (ResearchGate), böcker ("Kulturhälsoboxen", "Kultur för hälsans skull",
"Improve your Health with Music", "Theatre for, by, and with patients "," Kultur
och folkhälsa "," Fibromyalgi – på grund av stress? "," Humanisera hälsovården
med musik "," Embodied Compassion" och bokkapitel (tex. i Oxford University
Press & Springer Books). Hon är känd internationellt för sin implementering av
kulturella aktiviteter i hälso- och sjukvårdssystem, i skolsystem och för sina
utvärderingar med videotolkningsteknik (VIT), som kombinerar kvantitativ
(stresshormonanalyser, hjärtfrekvensvariation) med kvalitativ forskning, såsom
fenomenologisk hermeneutiska metoder och mikrofenomenologi.
Forskningsfokus: berikande lärandemiljöer; kunskapskonserter; musik och hälsa;
musik i livets slutskede; konstnärliga modaliteter och social hållbarhet; konst och
humaniora; multimodalitet och lärande, kreativt lärande samt flow.
|
14.30 | Eftermiddagskaffe, Spykens restaurang Hus F |
15:00- | Paneldebatt med politiker från riksdagspartierna
Finns det risk att förhållningssättet till Kultur och kulturellt utövande under pandemin
kan påverka ungdomars kommande relation till kultur? Till deras sätt att själva vilja
ta del av och uttrycka sig med kultur och estetiska förmågor?
Hur främjar vi barns och elevers allsidiga personliga utveckling till aktiva, kreativa,
kompetenta och ansvarskännande individer och medborgare?
Moderator Josefine Fälth. Ordf. Sveriges Elevkårer |
18:00-23:00 | Kvällsmiddag som övergår i Estet-pub, Spykens Restaurang. Hus F
Estetelever från Spyken underhåller |
08.30-10.00 | Valbara workshops/presentationer/diskussioner
- Dansa loss! Kom och upplev din kropp, dina resurser och känslan av att vidga ditt rörelsespråk. Lisen Gustavsson
Med utgångspunkt i en inkluderande syn på dans, där alla kan delta, utforskar
vi möjligheten till uttryck och rörelseglädje.
Hur kan dansen bli en del av skolans hälsofrämjande arbete?
Hur kan dansen komma fler till del och bidra till att skapa nya mötesplatser?
Hur kan vi använda befintlig forskning för att stärka dansens plats och
använda dansområdets specifika kompetens i vidare sammanhang?
Lisen Gustafsson ger en kort introduktion till dansen ur ett hälsoperspektiv,
delvis baserat på Anna Dubergs metod Dans för hälsa och dansa utan krav.
Anna Duberg är fysioterapeut och medicine doktor inom hälsovetenskap vid
Örebro Universitet.
Genom ett praktisk danspass där inga förkunskaper krävs upplever vi dansen
ur ett hälsoperspektiv där gemenskap, andning, självkänsla och rörelseglädje
står i centrum. Kom och bli inspirerad till hur ni kan utveckla dansen och göra
den tillgänglig för elever även utanför estetiska programmet.
Lisen Gustafsson är danslärare på Sturegymnasiet i Halmstad, med inriktning
på modern dans och jazz, och undervisar även i dansteori,
improvisation/komposition samt balett. I sitt försteläraruppdrag med särskilt
fokus på hälsa driver hon ett utvecklingsarbete där dansen erbjuds frivilligt till
skolans elever som en del av att vidga kunskapen om och tillgången till
dansens hälsofrämjande kraft.
Ledig klädsel rekommenderas. Ta gärna med en vattenflaska.
- Estetik och Media – nätverksträff, Erik Hansén
- GeMu1 & 2 - Ökad motivation genom varierad undervisning, individuella utmaningar, och kontinuerlig formativ återkoppling. Manuel Ahlqvist
Här presenteras många konkreta tips på hur man kan variera undervisningen i
GeMu-kurserna genom olika praktiska och teoretiska moment. Vi kommer
bland annat visa hur man kan använda gratismjukvaran MuseScore för att
koppla teoretiska moment till klingande ljudexempel och hur vi använder
gehörsträningsmjukvaran EarMaster för att få till den nödvändiga
mängdträningen i gehörsundervisningen. Här kommer vi även in på hur man
kan få till individuella utmaningar för varje elev. Vi kommer även visa några
av de praktiska övningar vi gör för att koppla musikteori och gehör till
elevernas egna musicerande. Dessutom kommer vi även ge exempel på hur vi
jobbar med formativ bedömning och hur bland annat de olika mjukvarorna
kan hjälpa oss med detta.
Manuel Ahlqvist är förstelärare och musiklärare på Spyken, främst i kurserna
GEMU, Ensemble, Improvisation och Gitarr. Manne är också metodiklärare
på Musikhögskolan i Malmö.
- Gestalta Musik i Tredim! Bildworkshop. Moa Falk
Här testar du att synliggöra ett musikstycke i form och färg, med givna
mixade material. Ord du kan tänka och smaka på är: MJUK, VASS, KALL,
HÅRD, VARM, STRESS, LEK, ALLVAR, FARA etc.
- Kursen Ensemble med körsång – diskussion kring upplägg och bedömningar
- Mindfulness för ökad kroppskännedom. Workshop både i mindfulness och
presentation av arbetssätt med gymnasieelever.
Hitta andetaget och få kunskap om hur du kan använda andetaget för att få
kontakt med din röst.
Var har du dina axlar? – Med Mindfulness lär du dig upptäcka spänningar i
bl.a. axlar och nacke.
Scenskräck? Med Mindfulness lär du dig kontrollera dina känslor.
Mindfulness, en paus i Hjärnkontoret.
Mindfulness är en investering i dig själv. En workshop för både hållbara
lärare och elever.
Pedra Wolde är idrottslärare på Spyken, Mindfullnessinstruktör, föreläsare
och författare
Reportage i Pedagogiska magasinet om Pedras arbete med mindfulness både
inom idrotts- och andra kurser.
https://pedagogiskamagasinet.se/pedra-wolde-larare-i-idrott-och-halsa/
Nyutkommen bok, ”Klara, färdiga, blunda” med övningar i Mindfulness:
https://www.bonnierforlagenlara.se/klara-frdiga-blunda
- Ny avhandling: Spelet om musiken – Unga musiker spelar digitala musikspel.
Under de senaste årtiondena har många spelutvecklare, utbildare och forskare
argumenterat för att digitala spel bör användas som miljöer för lärande.
Vanliga argument har varit att spel är säkra zoner där misslyckanden inte får
allvarliga konsekvenser och att spelare kan upptäcka och lära sig se aktiviteter
från de professionellas synvinkel. När de simulatorlika digitala musikspelen
Guitar Hero och Rock Band blev populära menade många att de
instrumentlika gitarr-, trum- och mikrofonkontrollerna erbjuder en kroppslig
upplevelse som bidrar till att spelare utvecklar kunnande om musik och
musicerande samt att spelandet kan bli en ingång till ”riktigt” musicerande
och musikundervisning.
Syftet med avhandlingen är att bidra till en förståelse av hur samspelet mellan
individ, och spelmiljö i en social kontext formar spelaktiviteten när unga
musiker, de som vill lära sig den aktivitet spelen handlar om, tar sig an
simulatorlika digitala musikspel. Intresset riktas mot hur denna grupp kan
använda, utveckla och uttrycka erfarenheter, kunnande och identitet relaterade
till musik och musicerande, men även digitala spel och spelande.
Länk till avhandlingen https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/66461
Reportage kring avhandlingen https://pedagog.malmo.se/artiklar/jens-idelands-avhandling-spelet-om-musiken-om-musikstudenter-som-spelar-guitar-hero-och-rock-band/
Jens Ideland, Vetenskaplig utvecklingsledare på Pedagogisk inspiration och
lektor på Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen (Malmö stad)
- Presentationsteknik
I denna workshop deltar du aktivt.
Du får ta del av verktyg som du kan använda när du ska presentera en text/akt
inför en publik.
Vi fokuserar på vad som är viktigt i ett sceniskt framträdande.
En konst som både dina elever och du själv kan gagnas av.
Kroppsspråkets, röstens och innehållets betydelse för resultatet i anförandet.
Samt tips på hur man hanterar man nervositet.
Olivia Longo
Teaterlärare på Spyken.
Frilansande skådespelare i regionen sedan slutet av 90-talet.
Regissör för bl.a. Musik i Syds produktioner samt föredragshållare i Kultur
Crew, Riksteatern.
- Skolverket möter Skolledarna.
Andreas Bhatti, Undervisningsråd vid Skolverket med ansvar för det Estetiska
programmet. Andreas undervisar också i Ämnesdidaktik vid Musikhögskolan
i Malmö
|
10.00-10.30 | Förmiddagskaffe, Spykens restaurang Hus F |
10.30-12.00 | Valbara workshops/presentationer/diskussioner
- Drag och genusgestaltning.
I denna workshop får du som deltagare på ett lekfullt sätt utforska genus
genom övningar i kroppsspråk, attribut och rollspel. Vi definierar ”Drag” som
ett kroppsligt sätt att problematisera genus. Under passet varvar vi praktiska
övningar med reflektion och diskussion. Det krävs ingen teatervana för att
delta i passet, det passar både dig som arbetar med teater och vill utforska nya
uttryck, och dig utan teaterbakgrund som är nyfiken på genus och normkritik.
Workshopledare är Paulina Göth från PotatoPotato Scenkonst. PotatoPotato är
ett experimentellt scenkonstkollektiv baserat i Malmö. Inom projektet Squeer
har PotatoPotato under tio års tid skapat föreställningar och workshops som
genom ”drag” utforskar normer och kategoriseringar. Genom sina
dragkaraktärer har Squeer utmanat och roat publiken i 35 olika shower.
PotatoPotato har tidigare hållit workshops och kurser för bland annat Forum
för Levande Historia, Pedagogisk inspiration, Lunds Universitet,
Regionteatern Blekinge-Kronoberg, Teaterhögskolan i Malmö och elever i
årskurs 8-9 i Malmö. Mer info om PotatoPotato och Squeer finns på vår
hemsida: potatopotato.se
- Drömmen om det goda.
Kan elever hitta sin egen väg till lugn och ro?
I vår vardag med överflöd av information, många stressfaktorer, högt tempo
med många val och konfliktsituationer behöver alla få mer tid för lugn och ro.
Forskning och erfarenhet visar att regelbundna enkla övningar med våra
metoder ökar välbefinnande och minskar stress, våld och aggressivitet. På så
sätt kan alla hitta sin egen väg till lugn och ro.
I februari 2015 fick Drömmen om det goda veta att vi erhållit ett stort stöd
från Allmänna Arvsfonden för att genomföra ett nationellt projekt i
gymnasieskolor, ”Mitt lugn”. Elever tränar enkla mindfulness-baserade
övningsformer på lektionstid i åtta veckor. De får sedan stöd att lära elever i
de yngre årskurserna metoderna. Förhoppningen är att metoderna ska leva
vidare på skolorna genom elevernas egna engagemang.
www.drommenomdetgoda.se
Marie Boris-Möller är medgrundare till den ideella föreningen Drömmen om
det goda med gedigen erfarenhet från kultur, näringsliv och den ideella
sektorn. Marie leder idag den operativa verksamheten som generalsekreterare
för Drömmen om det goda.
- Emballagekostymer. Med enkla material från emballage, bygger vi om våra
kroppar, skapar kostymer använder dessa i en kort performance.
Att bygga kostym och kropp för ett förlopp.
Workshopen består av två delar. En där vi med hjälp av enkla material från
emballage och kontorsvärlden, bygger om våra kroppar och skapar kostymer.
En annan där vi använder dessa i en kort performance som är uppbyggd med
hjälp av slumpen och en koreografisk grundstruktur. Metoder och arbetssätt är
inspirerade från Reggio Emilia pedagogiken, devising, samt den
experimentella scenkonstscenen. Arbetssättet kan med fördelas göras
tillsammans med barn och unga i en skolkontext men passar egentligen alla
åldrar och sammanhang där frågor kring kropp, form, och identitet kan
diskuteras.
Håkan Magnusson
- Hur gör vi för att lära ungdomar och unga vuxna skriva och läsa noter?
Konkreta uppslag på hur vi på olika sätt kan arbeta kreativt när vi lär
ungdomar och unga vuxna att skriva och läsa noter.
Mattias Svensson Sandell, tonsättare, lärare och utbildningsledare på
Gotlands Tonsättarskola.
- Kroppen i rummet och rummet i kroppen, Feldenkrais®metoden för scenkonstnärer.
Många dansare, musiker och skådespelare vittnar om trötta och
ömmandemuskler. Hur kan vi hitta trygghet och stabilitet genom att
medvetengöra vanor och ovanor? Hur kan vi spela/agera/dirigera vackrare och
lättare? Att göra det omöjliga möjligt, det möjliga lätt och det lätta vackert är
metodens essens. Grundaren Moshe Feldenkrais menade att om man vet vad
man gör kan man göra vad man vill. Då är det möjligt att ha en ansträngande
position en längre tid eller att göra utmanade rörelser ofta utan att det sliter.
Förutom kroppsmedvetenheten utvecklas också rumsuppfattningen genom
metoden. Detta kan du tillämpa i det egna skapandet och i undervisningen
(oavsett om du sjunger, leder kör, spelar, dansar, spelar teater eller målar).
Genom en ökad kunskap om dig själv som kropp i rummet ökar också dina
möjligheter att skapa (i) och gestalta rum. Den insikten kan ge en ny
infallsvinkel vid iscensättningar av konserter och dans-och teaterproduktioner
och ge nya infallsvinklar i samband med kostymdesign, ljussättning och
ljuddesign.
Workshopen ger en kort introduktion följd en Awareness to Movement®-
lektion, Medvetenhet/närvaro genom rörelse.
Bekväma kläder!
Lena Fogelberg är aukt. feldenkrais®pedagog och leg. lärare i Teater,
Svenska och Konst och kultur och har arbetat med feldenkrais®metoden med
dansare, musiker, skådespelare och idrottsmän. Feldenkrais är för Lena ett
givet moment i arbetet med eleverna på gymnasiet/gymnasiesärskolan.
- Kulturhistoria och Konstarterna och samhället, diskussion om upplägg och
bedömning. Hur kan vi möjliggöra för eleverna att få mer "praktisk" kulturhistoria?
- Ledare och grupp. Workshop om de fyra gruppstadierna.
Stämmer det att gruppen lever sitt eget liv? Den nya gruppen börjar
trevande och söker tillit och anknytning för att sedan präglas av revolt
och konflikt. Deltagarna närmar sig sedan varandra och formar gruppen
så att den - i bästa fall - blir ett välfungerande, högpresterande
team. Forskning visar att alla grupper i princip följer just detta mönster.
Den här workshopen utgår ifrån Susan Wheelans bok Att skapa effektiva
team (2017) om de fyra grupputvecklingsstadierna. Här ställer
vi oss frågan vilket ledarskap som varje gruppstadium behöver. Hur ska
ledaren agera för att på bästa sätt hjälpa gruppen igenom processen och
bli så trygg och effektiv som möjligt? Föreläsning kombineras med
diskussioner, gestaltningar och rollspel.
Charlotte Flensburg, uppvuxen i Lund. Dramapedagog, gymnasielärare i
teater på Sturegymnasiet i Halmstad, universitetsadjunkt på
ämneslärarutbildningen i teater på Högskolan för scen och musik
vid Göteborgs universitet.
- Modernismen. En ny konst. En ny värld. Guidad visning på Kulturen (bl.a. Lunds
två modernistiska pionjärer GAN, Gösta Adrian-Nilsson och Wiwen Nilsson)
https://www.kulturen.com/utstallningar/modernismen/
- Nätverksmöte, för skolor som idag har Estetisk Särskild variant på
Humanistiskt, Samhällsvetenskapligt eller Naturvetenskapligt program
- Styrketräning för dansare - Vad, hur och varför? Starkare och bättre dansare
som håller i längden - Eller bulkiga muskler, överträning och minskad
rörlighet?
Susanna Piculell, fysioterapeut och specialist i idrottsmedicin
och Linda Nihlén danspedagog
och dansare, som båda arbetar på Lunds Dans och Musikalgymnasium pratar
om styrketräning för dansare. Praktiska övningar att använda själv eller att ta
med sig till sin undervisningssal blandas med tips, råd och utbyte av
erfarenheter.
|
12.00-13.30 | Lunch, Spykens restaurang Hus F |
13.30-15.00 | Valbara workshops/presentationer/diskussioner
- APME (Att Påverka Med Estetik). "Kära framtida generationer "vi ber om
ursäkt". Workshop kring ett projekt-arbetssätt utifrån hållbarhetsperspektiv.
Detta projekt träffar mitt i prick med EU´s globala mål för hållbarutveckling.
Du får ta del av ett beprövat ämnesövergripande samarbete.
Vi visar hur du kan kombinera flera uttryckssätt för att påverka och beröra
människor.
Vi tar upp den kreativa processen och presenterar nycklar för att stärka hela
skolans miljö med livemusik, vernissage och visuella effekter.
Du får även tips och idéer hur du kan använda digitala verktyg inom visuell
kommunikation och design.
Projektet knyter an till aktuella händelser och kan användas som kreativt
projekt på alla gymnasieskolor.
Charlotta Svärd är bild- och biologilärare på Spyken, Tommy Wallström är
musiklärare på Spyken och på Lunds Dans & Musikalgymnasium.
- Att skissa för scenografi och dess fyra dimensioner.
Workshopen kommer att ge verktyg och metoder för att jobba med snabba
skisser i inledningen i arbetet med scenografi. Vi inleder med en föreläsning
om scenografi med fokus på scenografins fyra dimensioner, höjd, djup, bredd
och tid. Därefter kommer vi att arbeta med enkla scenografimodeller som
deltagarna får utveckla för ett kort dramatiskt stycke. Dessa är
utgångspunkten för vidare diskussioner om scenografins essens.
Håkan Magnusson
- Gymnasiearbetet, diskussionsforum. Alla inriktningar
- Informationsvisualisering i estetik och media.
Presentation kring hur man kan använda skapandet av informationsgrafik som
en utgångspunkt i visuella medieämnen, och för den delen gärna arbeta
ämnesövergripande, för att balansera de pedagogiska aspekterna kreativt
skapande, produktionsprocess och bildning, på ett intressant sätt.
Presentationen är upplagd utifrån dessa tre aspekter och öppen för en
diskussion om hur man kan tänka på dessa delar som alla estetlärare har att
förhålla sig till.
Jan Ekenberg, Erik Hansén, Rosita Irengård, Christofer Salestam är alla lärare
i medieämnen på Spyken
- Krig & väpnade konflikter i kulturuttryck
Konstarterna & samhället Estetisk kommunikation
Från trummarslagarpojkar till svensk gangster rap.
Visuell konst, dans, graffiti och installationskonst.
KRIG, KRIS OCH VÄPNADE KONFLIKTER har i alla tider bearbetats i
kulturella uttryck. Antingen under läkningsprocessen eller i realtid för att
kommunicera, informera eller för att sprida propaganda. Olika estetiska
uttryck används för att mobilisera och rekrytera.
Via uttryck av krig kan vi kunskap om konflikter runt om i världen.
Via uttryck av krig kan krigsförbrytelser upptäckas och i efterhand kan bilden
utgöra vittnesmål om brott mot folkrätten.
Via kunskap om hur estetiska uttryck på olika sätt kan vara kopplade till
väpnade konflikter och krig kan vi öka vår kunskap om vår omvärld, få ett
bredare perspektiv på vad kulturuttryck gör, skapar mening eller rustar oss för
att kritiskt förhålla oss till dem.
Presentation av hur man inom ramen för konstarterna och samhället, estetisk
kommunikation kan arbeta med detta angelägna tema.
Ett brett exempel på kulturuttryck som utgör referensram och presentation av
didaktiska verktyg som detta angelägna tema kan behöva.
Skolan ska våga beröra svåra och angelägna teman.
Till detta undervisningsmaterial finns exempel av DAESH-propaganda och
gängkriminalitet. Det senare ett ytterst angeläget tema att förhålla sig till som
lärare i Sverige år 2022.
Referenser till föreläsning: kriminaljournalisterna Lasse Wierup (DN),
Diamant Salihu (SVT), Amnesty, Bilden av Krig på Bonnier Konsthall m. fl.
Ida Kriisa är profilansvarig för KONST & DESIGN vid Kulturama
gymnasium.
- Ny avhandling. "Jag har också rätt att ljudsätta världen" - om tjejers och
transpersoners tillblivelser som musikskapare i musikteknologiska lärmiljöer.
Gissa vad som händer när beatet går på? - Jag rhymar som en queen. Jag är på högsta nivå.
Resultatet från avhandlingsstudien visar bland annat att unga (13–21 år) inte
upplever en begränsning när det kommer till musikutövande och
musikskapande utifrån att de definierar sig som tjejer eller transpersoner, de
upplever snarare att begränsningarna beror på att de inte är killar. Studien
visar också att musikprogram eller datorer inte upplevs vara könade på samma
sätt som exempelvis jam, eller instrument som trummor eller elgitarr.
Samtidigt visar statistik på att musikbranschen är långt ifrån jämställd, sett till
vem som i praktiken skapar och producerar musik i Sverige. Detta kan antas
få en påverkan på skolans undervisning ur ett genusperspektiv då
populärkultur är en del av skolans verksamhet. Hur kan vi lärare,
lärarutbildare och forskare tillsammans verka för att fler ska få möjligheten att
ljudsätta världen?
Camilla Jonasson fil dr i musikpedagogik, lärarutbildare, feminist och
rocktrummis kommer med utgångspunkt från sin avhandling att samtala och
leda diskussioner om musikskapande, musikteknologi och jämställdhet.
- Ny forskning vid Konsthögskolan i Malmö. Varför vill konstnärer doktorera?
Gertrud Sandqvist har varit rektor för Konsthögskolan i Malmö sedan 2011,
och innehade dessutom posten mellan 1995 och 2007.
Professor Sandqvist har skrivit omfattande, huvudsakligen om den europeiska
samtidskonsten sedan tidigt 1990-tal, och hennes senaste publikation är
Estragon, en monografi över den norske målaren Olav Christopher Jenssen,
som gavs ut 2018. 2010 var hon medkurator för Modernautställningen på
Moderna Museet i Stockholm. Tillsammans med Sarat Maharaj, Dorothee
Albrecht och Stina Edblom var hon kurator för 2011 års upplaga av Göteborg
International Biennial for Contemporary Art. På senare år har hon dessutom
kuraterat Siksi—The Nordic Miracle Revisited på Galleri F 15, Moss, Norge,
2015; Red Dawn på HISK, Gent, Belgien, 2014; Channeled, där verk av
samtida konstnärer visades intill verk av Hilma af Klint, på Lunds Konsthall,
2013; samt Against Method för Generali Foundation, Wien, 2013.
- Pågående forskning i dans och teater
Projekten "På STUDS! Praktiknära Återkoppling - Studie av Teater-,
Undervisning och Dans-Situationer", samt "Bedömning av kunnande i dans
och teater inom gymnasieskolan"presenteras.
Vi introducerar och diskuterar ett avslutat ULF-projekt (Utveckling, Lärande
och Forskning) samt ett nyss uppstartat forskningsprojekt finansierat av
Skolforskningsinstitutet. Båda projekten genererar undervisningsutvecklande
forskning där lärare är medforskare i studierna.
I det genomförda ULF projektet är bedömningsfrågor centrala och angelägna men det
finns generellt en risk om lärarnas huvudsakliga uppgift, undervisningen, kommer i
bakgrund och bedömningen i förgrund.
Det är problematiskt om de nuvarande kunskapskraven blir utgångspunkt för lärarnas
arbete med undervisning. Det övergripande syftet med projektet är att gemensamt i
lärarlag formulera kvaliteter.
Genom att artikulera kvalitativa aspekter av ett kunnande så kan planering av
undervisning hanteras på ett systematiskt sätt i lärarlag. Projektet sätter fokus på hur
kvalitativa aspekter av ett kunnande som tar sig gestaltande uttryck kan
värderas. Medverkande skolor : Schillerska gymnasiet och Hulebäcksgymnasiet i
Göteborg
I det uppstartade projektet "På Studs! Praktiknära Återkoppling - Studie av
Teater-, Undervisning och Dans-Situationer avser titelns ’praktiknära
återkoppling’ den formativa bedömning som sker i återkopplingen av en
undervisningssituation. Syftet med projektet är att utveckla kunskap om
kunnande som kommer till uttryck i kroppslig, gestaltande form samt att på
vetenskaplig grund utveckla metoder som kan stärka undervisningspraktiken
inom skolämnena dans och teater.
Medverkande skolor: Schillerska gymnasiet i Göteborg och
Fryshusets gymnasium, Stockholm.
Pernilla Ahlstrand, Göteborgs universitet och Ninnie Andersson, Stockholms
Konstnärliga Högskola
Pernilla Ahlstrand arbetar som lektor vid Göteborgs universitet. Hon
disputerade 2014 vid Stockholms universitet med avhandlingen Att kunna
lyssna med kroppen. En studie av gestaltande förmåga inom gymnasieskolans
estetiska program, inriktning teater. Forskningsintresset rör ämnesdidaktiska
problemställningar och undervisningsutvecklande forskning, särskilt hur
kunnande i teater kan artikuleras. Ahlstrand har drivit flera skolutvecklings- och
forskningsprojekt inom skolämnena dans, musik och teater där lärare är
medforskare, främst utifrån modellen learning study.
Ninnie Andersson arbetar som lektor vid Stockholms konstnärliga
högskola. Hon disputerade 2016 vid Luleå tekniska universitet med
avhandlingen Communication and Shared Understanding of Assessment: A
Phenomenological Study of Assessment in Swedish Upper Secondary Dance
Education. Forskningsintresset rör danspedagogik med fokus på bedömning,
community dans för personer över 65 år, hur kunnande i dans skrivs fram i
kursplaner och kan artikuleras i unervisning. Andersson är även verksam som
gymnasielärare i dans på Södra Latins gymnasium och Kulturama gymnasium.
- Skissernas museum, guidat studiebesök
Skissernas Museum – Museum of Artistic Process and Public Art är ett unikt
konstmuseum med fokus på den konstnärliga kreativa processen. Här finns
världens största samling av skisser, modeller och förlagor till svensk och
internationell offentlig konst.
https://www.skissernasmuseum.se/om-museet/
En nyöppnad basutställning handlar om minnesmärken och monument från
samlingen. Monument tillhör en av de kanske viktigaste kategorierna av konst
i offentliga rum genom historien. Det är en konstform som än idag ofta
engagerar människor och väcker stor debatt. Under 1900-talet började många
konstnärer dessutom vända upp och ned på den traditionella
monumentaliteten med kritiska, skeptiska eller ibland parodiska anti- monument.
https://www.skissernasmuseum.se/utstallningar/minne-monument/
- Teaterworkshop i karaktärsarbete – Kroppsmedvetande, karaktär och kostym.
Främst teaterlärare men alla nyfikna är välkomna. Jag blandar in en del
yogaövningar för att jobba med kroppsmedvetande. Jag jobbar också med att
deltagarna ska förstå skillnaden i kroppsuttryck mellan det privata
jaget/kroppen och den gestaltade karaktären.
Gunilla Book, teaterlärare och certifierad yogalärare. Jag har jobbat med
drama/teater sedan 1980, har arbetat med allt från förskolebarn till komvux
och folkhögskola. Frilansat under ett antal år. Arbetat med Moomsteatern i
Malmö. Regisserat på Moomsteatern (Trean, Tuppen och Trollkarlen,
Grisfarmen) och andra uppsättningar. Teaterlärare på Spyken sedan 2000.
|
15.00-15.30 | Eftermiddagskaffe, Spykens restaurang, Hus F |
15.30-17.00 | Valbara workshops/presentationer/diskussioner
- Datorn som instrument – EDI.
Sedan hösten 2017 har Ystad Gymnasium som första estetiska program i
Sverige utbildat i datorn som instrument - ett instrument precis som vilket
annat.
Utfallet har visat instrumentets betydande och växande relevans, enbart sång
är ett mer populärt instrumentval i Ystad. Sedan starten har Berklee College
of Music samt en handfull gymnasieskolor i Sverige börjat utbilda i
detsamma.
Erik Lundahl, förstelärare på Ystad Gymnasium delar med sig av sin bild av
datorn som instrument, om hur det kom till och konkreta arbetsmetoder för
detta.
Programpunkten innehåller en presentation, en Q&A med möjlighet till
diskussion samt en workshop med datorn som instrument.
- Drömmen om det goda.
Kan elever hitta sin egen väg till lugn och ro?
I vår vardag med överflöd av information, många stressfaktorer, högt tempo
med många val och konfliktsituationer behöver alla få mer tid för lugn och ro.
Forskning och erfarenhet visar att regelbundna enkla övningar med våra
metoder ökar välbefinnande och minskar stress, våld och aggressivitet. På så
sätt kan alla hitta sin egen väg till lugn och ro.
I februari 2015 fick Drömmen om det goda veta att vi erhållit ett stort stöd
från Allmänna Arvsfonden för att genomföra ett nationellt projekt i
gymnasieskolor, "Mitt lugn". Elever tränar enkla mindfulness-baserade
övningsformer på lektionstid i åtta veckor. De får sedan stöd att lära elever i
de yngre årskurserna metoderna. Förhoppningen är att metoderna ska leva
vidare på skolorna genom elevernas egna engagemang.
www.drommenomdetgoda.se
Marie Boris-Möller är medgrundare till den ideella föreningen Drömmen om
det goda med gedigen erfarenhet från kultur, näringsliv och den ideella
sektorn. Marie leder idag den operativa verksamheten som generalsekreterare
för Drömmen om det goda.
- Efter #metoo. Att arbeta praktiskt och teoretiskt med normer, makt och
könsuttryck. Vi utforskar särskilt maskulinitetsnormer och hur dessa påverkar
skolans jämställdhetsarbete. Hur skapar vi en samtyckeskultur?
Thomas Karlsson- teaterlärare på Estetiska programmet, Sturegymnasiet i
Halmstad sedan 20 år. Arbetar med devisen-alla kan spela allt på scenen. Har
också uppdrag på skolan att driva Kubenprojektet om mänskliga rättigheter,
samt ett förvaltningsuppdrag att stödja chefer i jämställdhet, diskriminering
och barnrätt.
Lisen Gustafsson- danslärare och förstelärare på Estetiska programmet,
Sturegymnasiet i Halmstad. Har mångårig erfarenhet av arbete med kroppen
som uttrycksmedel och att arbeta konstnärligt utifrån normer och mänskliga
rättigheter.
- Estetisk kommunikation. Diskussion om upplägg och bedömning av kurserna
- Monologtexter – utgångspunkt i handlingens teori
Handlingens teori i sceniska gestaltningar-
Den här workshopen belyser vikten av aktioner inom skådespeleri.
Ni får ta del av en elevgrupps arbete med monologtexter där arbetet tar
utgångspunkt i handlingens teori. Denna metod används framgångsrikt på
Teaterhögskolan i Malmö och ämnet är rikt utforskat av Kent Sjöström.
Vi tar även tillfället i akt att dela erfarenheter med varandra från vår egen
undervisning inom ämnet.
Olivia Longo
Teaterlärare på Spyken.
Frilansande skådespelare i regionen sedan slutet av 90-talet.
Regissör för bl.a. Musik i Syds produktioner samt föredragshållare i Kultur
Crew, Riksteatern.
- Ny forskning vid Teaterhögskolan i Malmö
Doktoranderna Charlotte Østergaard och Steinunn Knúts-Önnudóttir presenterar sina pågående projekt och
docent Sven Bjerstedt presenterar sin senaste bok: Storytelling in Jazz and Musicality in Theatre
- Nätverksmöte, för skolor som idag har Spetsutbildningar
- Soundtrap som effektivt, kreativt redskap i ensembleundervisningen.
I den här presentationen visas konkreta tips på hur vi, i ensemble-
undervisningen, kan använda gratismjukvaran Soundtrap, som är ett
lättanvänt, molnbaserat sequenserprogram. Vi kommer bland annat visa hur
eleverna kan nå högre mål genom att höja den kreativa kvaliteten i de
musikaliska bearbetningarna. Dessutom går vi igenom hur man i Soundtrap
enkelt kan arbeta kollaborativt, både inom gruppen och tillsammans med
läraren, vilket gör Soundtrap till ett utmärkt redskap för skapandeprocesser.
Manuel Ahlqvist är förstelärare och musiklärare på Spyken, främst i kurserna
GEMU, Ensemble, Improvisation och Gitarr. Manne är också metodiklärare
på Musikhögskolan i Malmö.
- Textiltryck som konstform – workshop
Dyveke Zadig, välkänd Malmökonstnär håller i denna workshop och berättar
om textiltryck som konstform. Du kommer också att få möjlighet att praktiskt
prova på att trycka och lära dig grunderna i hur du själv på ett enkelt sätt kan
praktisera textiltryck i din undervisning.
Dyveke arbetar i skilda material och i gränslandet mellan konst och
konsthantverk. Hon arbetar främst med screentryck på textil och
papper, men även med glaskonst i den egna ateljén på Österlen.
Hennes arbete som konstnär innefattar förutom utställningsverksamhet
offentlig konst, curating och undervisning. Hon erhöll 2000 Region
Skånes Kulturpris och 2014 Malmö stads Kulturstipendium.
www.zadigart.se
|
19.00-24.00 | Festmiddag i Lilla Salen, Akademiska Föreningen, Sandgatan 2. |