Presentationer 2020

Estetiska verksamheter och kurser, vad betyder de för våra kroppar och själar?

Fredag 20 mars

13:00-15:00

Skolverket informerar – undervisningsråd Mikael Bergkrantz

Paneldebatt

Spelar det någon roll för högre utbildningar att studenterna numera saknar erfarenheter från Estetiska uttryck? Vad tycker våra ”avnämare” om mottagande av f.d. estetelever till sina utbildningar?

Helena Wessman, rektor KMH, Kungliga Musikhögskolan, Stockholm
Petra Frank, prefekt, HSM, Högskolan för Scen och Musik, Göteborg
Maria Lanz, rektor Konstfack, Stockholm
Ulf Dalnäs, prefekt, HDK, Högskolan för design och Konsthantverk

15.30-17.00

Föreningen SHEDO-bemötande av våra elever med självskadebeteende och/eller ätstörningar.

Myter, fakta och egenlevd erfarenhet.
Anna Nilsson
http://www.shedo.se

18:30 Kvällsmiddag som övergår i Estet-pub, Spykens Restaurang, Hus F. Estetelever från Spyken underhåller

Lördag 21 mars

8.30-10.00 Valbara workshops/presentationer/diskussioner

Dansa loss!
Kom och upplev din kropp, dina resurser och känslan av att vidga ditt rörelsespråk.

Med utgångspunkt i en inkluderande syn på dans, där alla kan delta, utforskar vi möjligheten till uttryck och rörelseglädje.

Hur kan dansen bli en del av skolans hälsofrämjande arbete?

Hur kan dansen komma fler till del och bidra till att skapa nya mötesplatser? Hur kan vi använda befintlig forskning för att stärka dansens plats och använda dansområdets specifika kompetens i vidare sammanhang?

Lisen Gustafsson ger en kort introduktion till dansen ur ett hälsoperspektiv, delvis baserat på Anna Dubergs metod Dans för hälsa och dansa utan krav. Anna Duberg är fysioterapeut och medicine doktor inom hälsovetenskap vid Örebro Universitet.

Genom ett praktisk danspass där inga förkunskaper krävs upplever vi dansen ur ett hälsoperspektiv där gemenskap, andning, självkänsla och rörelseglädje står i centrum. Kom och bli inspirerad till hur ni kan utveckla dansen och göra den tillgänglig för elever även utanför estetiska programmet.

Lisen Gustafsson är danslärare på Sturegymnasiet i Halmstad, med inriktning på modern dans och jazz, och undervisar även i dansteori, improvisation/komposition samt balett. I sitt försteläraruppdrag med särskilt fokus på hälsa driver hon ett utvecklingsarbete där dansen erbjuds frivilligt till skolans elever som en del av att vidga kunskapen om och tillgången till dansens hälsofrämjande kraft.

Ledig klädsel rekommenderas. Ta gärna med en vattenflaska.

Estetik och Media – nätverksträff
Det har funnits olika nätverk för lärare på tidigare Media och nuvarande Estetik och Mediaprogrammet, vi tycker det är värdefullt att hålla liv i detta nätverk.

GeMu1 & 2
Ökad motivation genom varierad undervisning, individuella utmaningar, och kontinuerlig formativ återkoppling

Här presenteras många konkreta tips på hur man kan variera undervisningen i GeMu-kurserna genom olika praktiska och teoretiska moment. Vi kommer bland annat visa hur man kan använda gratismjukvaran MuseScore för att koppla teoretiska moment till klingande ljudexempel och hur vi använder gehörsträningsmjukvaran EarMaster för att få till den nödvändiga mängdträningen i gehörsundervisningen. Här kommer vi även in på hur man kan få till individuella utmaningar för varje elev. Vi kommer även visa några av de praktiska övningar vi gör för att koppla musikteori och gehör till elevernas egna musicerande. Dessutom kommer vi även ge exempel på hur vi jobbar med formativ bedömning och hur bland annat de olika mjukvarorna kan hjälpa oss med detta.

Gestalta Musik i Tredim! Bildworkshop med Moa Falk Karlsson
Här testar du att synliggöra ett musikstycke i form och färg, med givna mixade material. Ord du kan tänka och smaka på är: MJUK, VASS, KALL, HÅRD, VARM, STRESS, LEK, ALLVAR, FARA etc.

Kursen Ensemble med körsång – diskussion kring upplägg och bedömningar
Det finns många både problem och lösningar kring denna stora kurs. Hur stor är ensembledelen, hur stor är kördelen? Hur balanseras delarna i den slutliga
Betygssättningen. Kom med dina idéer, frågor och svar.

Mindfulness för ökad kroppskännedom. Både workshop i mindfulness och presentation av arbetssätt med gymnasieelever. Pedra Wolde

Hitta andetaget och få kunskap om hur du kan använda andetaget för att få kontakt med din röst.
Var har du dina axlar? – Med Mindfulness lär du dig upptäcka spänningar i bla axlar och nacke.
Scenskräck? Med Mindfulness lär du dig kontrollera dina känslor.
Mindfulness, en paus i Hjärnkontoret
Mindfulness är en investering i dig själv. En workshop för både hållbara lärare och elever.

Reportage i Pedagogiska magasinet om Pedras arbete med mindfulness både inom idrottskurser och andra
https://pedagogiskamagasinet.se/pedra-wolde-larare-i-idrott-och-halsa/

Nyutkommen bok med övningar i Mindfulness av Pedra Wolde
https://www.bonnierforlagenlara.se/klara-frdiga-blunda

Rösten som arbetsredskap i klassrummet. Jeanette Krantz Adner
En workshop om att låta rösten hålla i klassrummet utan att bli hes.
En workshop för alla lärarkategorier.
Om specialintresse finns kan vi också fokusera på kombinera talröst och sångröst utan att bli sliten – vad krävs?
https://www.dansomusikal.se/jeanette-krantz-adner/

Skolverket möter Skolledarna
Det brukar vara värdefullt för skolledare att träffa varandra, diskutera problem och lösningar tillsammans med undervisningsråd Mikael Bergkrantz, Skolverket

10.00-10.30 Förmiddagskaffe, Spykens restaurang, hus F

10.30-12.00 Valbara workshops/presentationer/diskussioner

Drag och genusgestaltning med PotatoPotato Scenkonst
I denna workshop får du som deltagare på ett lekfullt sätt utforska genus genom övningar i kroppsspråk, attribut och rollspel. Vi definierar ”Drag” som ett kroppsligt sätt att problematisera genus. Under passet varvar vi praktiska övningar med reflektion och diskussion. Det krävs ingen teatervana för att delta i passet, det passar både dig som arbetar med teater och vill utforska nya uttryck, och dig utan teaterbakgrund som är nyfiken på genus och normkritik.

Kursledare är Paulina Göth från PotatoPotato Scenkonst. PotatoPotato är ett experimentellt scenkonstkollektiv baserat i Malmö. Inom projektet Squeer har PotatoPotato under tio års tid skapat föreställningar och workshops som genom ”drag” utforskar normer och kategoriseringar. Genom sina dragkaraktärer har Squeer utmanat och roat publiken i 35 olika shower. Kursledarna har tidigare hållit workshops och kurser för bland annat Forum för Levande Historia, Pedagogisk inspiration, Lunds Universitet, Regionteatern Blekinge-Kronoberg, Teaterhögskolan i Malmö och elever i årskurs 8-9 i Malmö.  Mer info om PotatoPotato och Squeer finns på vår hemsida: potatopotato.se

Emballagekostymer, att bygga kostym och kropp för ett förlopp. Med enkla material från emballage, bygger vi om våra kroppar, skapar kostymer använder dessa i en kort performance.

WS består av två delar. En där vi med hjälp av enkla material från emballage och kontorsvärlden, bygger om våra kroppar och skapar kostymer. En annan där vi använder dessa i en kort performance som är uppbyggd med hjälp av slumpen och en koreografisk grundstruktur. Metoder och arbetssätt är inspirerade från Reggio Emilia pedagogiken, devising, samt den experimentella scenkonstscenen. Arbetssättet kan med fördelas göras tillsammans med barn och unga i en skolkontext men passar egentligen alla åldrar och sammanhang där frågor kring kropp, form, och identitet kan diskuteras.

Håkan Magnusson
https://håkanmagnusson.se/sv/
https://www.linkedin.com/in/h%C3%A5kan-magnusson/

Hur gör vi för att lära ungdomar och unga vuxna skriva och läsa noter?
Konkreta uppslag på hur vi på olika sätt kan arbeta kreativt när vi lär ungdomar och unga vuxna att skriva och läsa noter.
Mattias Svensson Sandell, tonsättare, lärare och utbildningsledare på Gotlands Tonsättarskola.
https://www.folkuniversitetet.se/Skolor/Estetiska-skolor/gotlands-tonsattarskola/Om-skolan/Vara-larare/mattias-svensson-sandell/

Konstarterna och samhället, diskussion om upplägg och bedömning

Modernismen. En ny konst. En ny värld. guidad visning på Kulturen (bl.a. Lunds två modernistiska pionjärer GAN, Gösta Adrian-Nilsson och Wiwen Nilsson)
https://www.kulturen.com/utstallningar/modernismen/

Nätverksmöte, för skolor med Estetisk Särskild variant på Humanistiskt, Samhällsvetenskapligt eller Naturvetenskapligt program
Diskussion om upplägg, timplaner, planering och genomförande.

Scenkonst för barn och unga – flerspråkighet, makt och normer
Alla barn har rätt till kultur på lika villkor. Det är stadgat i FNs barnkonvention (artikel 31). Dessutom ska alla elever enligt läroplanen för grundskolan och grundsärskolan få ta del av många olika kulturella uttrycksformer utifrån varje elevs erfarenheter, intressen, tankar och behov (Lgr11, Lgrsä 11). Scenkonsten idag är inte tillgänglig för alla då svenskan som språk är norm. Hur kan vi arbeta medvetet och kreativt med frågor som berör språk, tillgänglighet, flerspråkighet, makt och normer?

Danskollektivet Johanssons pelargoner och dans bjuder in till ett samtal om flerspråkig scenkonst för barn och unga, med utgångspunkt i en kommande antologi på ämnet. Danskollektivet bedriver sedan 2018 projektet “Koreografin – interaktivitet, språk och integration”, ett kulturprojekt som vill göra scenkonst tillgänglig för fler. Antologin är ett resultat av projektet och innehåller bidrag från bland annat Helena Bani-Shoraka (lektor i tolkningsvetenskap), Ylva Svensson (lektor i barn- och ungdomspsykologi), Farnaz Arbabi (konstnärliga ledare Unga Klara), Ebba Petrén (regissör och scenkonstnär) samt Vanja Hamadi Isacsson (doktorand i Performativa och mediala praktiker).

Styrketräning för dansare – Vad, hur och varför?
Starkare och bättre dansare som håller i längden – Eller bulkiga muskler, överträning och minskad rörlighet?
Susanna Piculell, fysioterapeut och specialist i idrottsmedicin https://www.dansomusikal.se/susanna-piculell-3/ och Linda Nihlén https://www.dansomusikal.se/linda-nihlen/ danspedagog och dansare, som båda arbetar på Lunds Dans och Musikalgymnasium pratar om styrketräning för dansare. Praktiska övningar att använda själv eller att ta med sig till sin undervisningssal blandas med tips, råd och utbyte av erfarenheter.

12.00-13.30 Lunch, Spykens restaurang, hus F

13.30-15.00 Valbara workshops/presentationer/diskussioner

APME (Att Påverka Med Estetik), ”Kära framtida generationer “vi ber om ursäkt”. Workshop kring ett projekt-arbetssätt utifrån hållbarhetsperspektiv. Detta projekt träffar mitt i prick med EU´s globala mål för hållbarutveckling. Du får ta del av ett beprövat ämnesövergripande samarbete. Vi visar hur du kan kombinera flera uttryckssätt för att påverka och beröra människor.
Vi tar upp den kreativa processen och presenterar nycklar för att stärka hela skolans miljö med livemusik, vernissage och visuella effekter.
Du får även tips och idéer hur du kan använda digitala verktyg inom visuell kommunikation och design.
Projektet knyter an till aktuella händelser och kan användas som kreativt projekt på alla gymnasieskolor.
Charlotta Svärd, Tommy Wallström

Att skissa för scenografi och dess fyra dimensioner.
WS kommer att ge verktyg och metoder för att jobba med snabba skisser i inledningen i arbetet med scenografi. Vi inleder med en föreläsning om scenografi med fokus på scenografins fyra dimensioner, höjd, djup, bredd och tid. Därefter kommer vi att arbeta med enkla scenografimodeller som deltagarna får utveckla för ett kort dramatisk stycke. Dessa är utgångspunkten för vidare diskussioner om scenografins essäns.
Håkan Magnusson
https://håkanmagnusson.se/sv/
https://www.linkedin.com/in/h%C3%A5kan-magnusson/

Gymnasiearbetet, diskussionsforum. Alla inriktningar

Hiphopens estetik. Dansworkshop.
Några metoder i skapande och improvisation som utgår från hiphopens estetik och kultur. Och hur vi kan träna teknik med både grundsteg och baskoncept. Vi kan beröra både house och hiphop.

Tove Rådmark är aktiv som dansare, koreograf och danslärare med specialisering inom Hiphop och House. Har en lärarlegitimation för gymnasium i dansämnen och arbetar på olika gymnasium och högskolor framförallt i Stockholm och Göteborg. Går f.n. en masterutbildning i dansdidaktik på Dans och Cirkushögskolan. Aktiv inom Hiphopkulturen. Är född och uppvuxen i Vänersborg, bosatt i Stockholm sedan 2007.
Tove arbetar på Danslärarutbildningen vid Högskolan för scen och musik vid Göteborgs universitet.

Kroppen i rummet och rummet i kroppen,
Feldenkrais®metoden för scenkonstnärer. Lena Fogelberg

Många dansare, musiker och skådespelare vittnar om trötta och ömmande muskler. Hur kan vi hitta trygghet och stabilitet genom att medvetengöra vanor och ovanor? Hur kan vi spela/agera/dirigera vackrare och lättare? Att göra det omöjliga möjligt, det möjliga lätt och det lätta vackert är metodens essens. Grundaren Moshe Feldenkrais menade att om man vet vad man gör kan man göra vad man vill. Då är det möjligt att ha en ansträngande position en längre tid eller att göra utmanade rörelser ofta utan att det sliter. Förutom kroppsmedvetenheten utvecklas också rumsuppfattningen genom metoden. Detta kan du tillämpa i det egna skapandet och i undervisningen (oavsett om du sjunger, leder kör, spelar, dansar, spelar teater eller målar). Genom en ökad kunskap om dig själv som kropp i rummet ökar också dina möjligheter att skapa (i) och gestalta rum. Den insikten kan ge en ny infallsvinkel vid iscensättningar av konserter och dans- och teaterproduktioner och ge nya infallsvinklar i samband med kostymdesign, ljussättning och ljuddesign.

Lena Fogelberg är aukt. feldenkrais®pedagog och leg. lärare i Teater, Svenska och Konst och kultur och har arbetat med feldenkrais®metoden med dansare, musiker, skådespelare och idrottsmän. Feldenkrais är för Lena ett givet moment i arbetet med eleverna på gymnasiet/gymnasiesärskolan.

Kort introduktion följd en Awareness to Movement®-lektion,
Medvetenhet/närvaro genom rörelse.

Bekväma kläder!

Kulturens betydelse i livet och inför döden. Diskussionsseminarium kring hur konst, kultur, poesi och musik kan hjälpa såväl anhöriga som människor i livets slutskede. Hur kan vi själva söka styrkor och ge kraft åt andra? Detta inte direkt kopplat till någon gymnasiekurs men känns angeläget som reflektion och möjligt idé-område för många estetiska projekt på gymnasiet.

Den tvärvetenskapliga forskargruppen E.N.D. Exploring Narratives of Death är knuten till Pufendorfinstitutet vid Lunds universitet.

Pufendorfinstitutet erbjuder möjlighet för tvärvetenskapliga cluster såsom mer omfattande studier i sk Themes, samt ASG, Advanced Study Group. En sådan ASG är END, Exploring Naratives of death där forskare möts från områdena Medicin och palliativ vård, Samhällsvetenskap, Kommunikation och Media, Arkeologi, Historia, Musik och Litteraturvetenskap. .
https://www.pi.lu.se/verksamhet/asg-meaning-of-death-narratives

Skissernas museum, guidat studiebesök
Skissernas Museum – Museum of Artistic Process and Public Art är ett unikt konstmuseum med fokus på den konstnärliga kreativa processen. Här finns världens största samling av skisser, modeller och förlagor till svensk och internationell offentlig konst.
https://www.skissernasmuseum.se/om-museet/

En nyöppnad basutställning handlar om minnesmärken och monument från samlingen. Monument tillhör en av de kanske viktigaste kategorierna av konst i offentliga rum genom historien. Det är en konstform som än idag ofta engagerar människor och väcker stor debatt. Under 1900-talet började många konstnärer dessutom vända upp och ned på den traditionella monumentaliteten med kritiska, skeptiska eller ibland parodiska anti-monument.
https://www.skissernasmuseum.se/utstallningar/minne-monument/

Soundtrap som effektivt, kreativt redskap i ensembleundervisningen, I den här presentationen visas konkreta tips på hur vi, i ensembleundervisningen, kan använda gratismjukvaran Soundtrap, som är ett lättanvänt, molnbaserat sequenserprogram. Vi kommer bland annat visa hur eleverna kan nå högre mål genom att höja den kreativa kvaliteten i de musikaliska bearbetningarna. Dessutom går vi igenom hur man i Soundtrap enkelt kan arbeta kollaborativt, både inom gruppen och tillsammans med läraren, vilket gör Soundtrap till ett utmärkt redskap för skapandeprocesser.

Manuel Ahlqvist

15.00-15.30 Eftermiddagskaffe, Spykens restaurang, hus F

15.30- 17.00 Valbara workshops/presentationer/diskussioner

Datorn som instrument och moderniseringar av musikestet med Erik Lundahl & Martin Thuvesson.

Sedan hösten 2017 har Ystad Gymnasium som första estetiska program i Sverige utbildat i datorn som instrument – ett instrument precis som vilket annat.
Utfallet har visat instrumentets betydande och växande relevans, enbart sång är mer populärt. Sedan starten har Berklee College of Music samt en handfull gymnasieskolor i Sverige börjat utbilda i detsamma, däribland Rytmus, Sveriges största musikgymnasium.
Erik Lundahl, förstelärare på Ystad Gymnasium och Martin Thuvesson, skolchef för Rytmus Sverige delar tillsammans med sig av en gemensam bild av datorn som instrument och synen på behovet av en modernisering av dagens musikinriktningar på det estetiska programmet.
Programpunkten innehåller en presentation utifrån både Erik och Martins perspektiv, en Q&A samt en workshop med datorn som instrument.

Efter #metoo. Att arbeta med maskulinitetsnormer för att nå en jämställd gymnasieskola.
Normer är något som kan förändras, detta genom kunskap och medvetenhet. I denna workshop utgår vi från teorier om normer samt prövar gestaltande hur vi kan förhålla oss till och förändra dem.

Hanna Glans och Thomas Karlsson
http://hannaglans.se/om-hanna-glans/

Estetisk kommunikation, diskussion om upplägg och bedömning av kurserna

Frigörande dans med Catharina Mohlin Cristianson
Vi testar olika dans och rörelsetekniker, improviserad och guidad för att stärka självkänslan, öka kroppsmedvetenheten, stärka upplevelsen av nuets och rörelsens helande kraft, hitta fokus, koncentration och återhämtning samt utmana mönster och vanor. Vi jobbar konstnärligt och kroppsinriktat med bejakande av dansens energi för att locka fram livslust. Uppmärksamheten riktas till den kroppsliga, emotionella och mentala närvaron förökad medvetenhet om vad som sker både inom oss och i relation till andra.

Dansen kan vara både stödjande, stärkande oh utforskande. Workshopen fungerar även för deltagare utan tidigare dansbakgrund.

Catharina Mohlin Cristianson är utbildad dansare, (svenska Balettskolans yrkesdansarutbildning i Stockholm) var yrkesverksam dansare i femton år. Legitimerad gymnasielärare i Dans, Karlstad universitet. Undervisat barn, ungdomar och vuxna i dans i över tjugo år. Jobbar nu som huvudlärare i Modern dans på LDMG (Lunds Dans och Musikal gymnasieum).
Diplomutbildning i DMT (Dance Movement Therapy). Catharina undervisar idag i både traditionell dansundervisning och i dans och rörelse i friare former.

Ledare och grupp. Stämmer det att gruppen lever sitt eget liv? Workshop som utgår från Susan Wheelans bok Att skapa effektiva team. Charlotte Flensburg

Stämmer det att gruppen lever sitt eget liv? Den nya gruppen börjar trevande och söker tillit och anknytning för att sedan präglas av revolt och konflikt. Deltagarna närmar sig sedan varandra och formar gruppen så att den – i bästa fall – blir ett välfungerande, högpresterande team. Forskning visar att alla grupper i princip följer just detta mönster.

Den här workshopen utgår ifrån Susan Wheelans bok Att skapa effektiva team (2017) om de fyra grupputvecklingsstadierna. Här ställer vi oss frågan vilket ledarskap som varje gruppstadium behöver. Hur ska ledaren agera för att på bästa sätt hjälpa gruppen igenom processen och bli så trygg och effektiv som möjligt? Föreläsning kombineras med diskussioner, gestaltningar och rollspel.

Charlotte Flensburg, uppvuxen i Lund (!) Dramapedagog, gymnasielärare i teater på Sturegymnasiet i Halmstad, universitetsadjunkt på teaterlärarutbildningen på Högskolan för scen och musik vid Göteborgs universitet.

Nätverksmöte, för skolor som idag har Spetsutbildningar

Textiltryck som konstform, workshop. Dyveke Zadig

Dyveke Zadig, välkänd Malmökonstnär håller i denna workshop och berättar om textiltryck som konstform. Du kommer också att få möjlighet att praktiskt prova på att trycka och lära dig grunderna i hur du själv på ett enkelt sätt kan praktisera textiltryck i din undervisning.

Dyveke arbetar i skilda material och i gränslandet mellan konst och konsthantverk. Hon arbetar främst med screentryck på textil och papper, men även med glaskonst i den egna ateljé på Österlen.

Hennes arbete som konstnär innefattar förutom utställningsverksamhet offentlig konst, curating och undervisning. Hon erhöll 2000 Region Skånes Kulturpris och 2014 Malmö stads Kulturstipendium. www.zadigart.se

Övergångar, från Estetiskt gymnasium till Folkhögskolor eller Konstnärliga högskolor. Samarbeten? Vad kan bli bättre? Diskussion

19.00-24.00 Festmiddag i Bankettsalen. Grand Hotel, Bantorget 1.
Under samling, välkomstdrink och senare dans, elevframträdanden och elevband från Spyken Es-Musik

Söndag 22 mars

09.00 Inriktningsvisa möten i respektive Estet-lokaler för presentation av Spykens undervisning och lokaler samt möjlighet för diskussioner kring undervisning, kursupplägg, resurser, och bedömning. Estetik & Media, Bild och formgivning, Musik, Teater

10.30 Förmiddagskaffe, Spykens restaurang, hus F

11.00 Mindfulness i skolan – för minskad psykisk ohälsa Spykens Aula, hus A

Mitt lugn – mindfulnessbaserade metoder för minskad stress och ökad studiero.
Gymnasieprojektet Mitt lugn för gymnasieelever, finansierades under tre år av Allmänna arvsfonden och har nått över 3000 elever genom workshops. Appen Mitt lugn utvecklades som ett stöd med övningar och information.

Forskning och erfarenhet av Drömmen om det godas arbete visar att regelbundna övningar minskar stress, ökar koncentration och förmåga till lärande och förbättrar arbetsmiljön.

Förebyggande metoder för minskad psykisk ohälsa är en samhällsangelägenhet. En viktig plats att börja förändringen är i skolan. Det framgår bland annat av Folkhälsomyndigheten som också stöttat Drömmen om det goda.
Marie Boris-Möller, generalsekreterare Drömmen om det goda

Om Drömmen om det goda;
Drömmen om det goda är en ideell förening föreningen, som erbjuder kurser och utbildningar i enkla stillhetsmetoder för att skapa lugn och ro i skolan. Metodiken består av fyra övningsformer: stillhet, beröring, reflektion och rörelse (kontemplativ rörelse som yoga, qigong eller meditativ gång).
Enkla stillhets- och avslappningsövningar som baseras på mindfulness.
De är anpassade till förskolans och skolans vardag och kan användas tillsammans eller var för sig. Forskning och erfarenhet visar att regelbundna övningar minskar stress, ökar förmågan till inlärning och förbättrar arbetsmiljön. Många skolor använder idag Drömmen om det godas metoder som en integrerad del av läroplanen för hälsa, lärande och utveckling. Föreningen är politiskt och religiöst oberoende.
http://dreamofthegood.org

12.30 Kongressens avslutande. Spykens Aula, hus A
Sverker Zadig

(ev. förbeställd Take away-lunch/baguette/sallad)

Rulla till toppen