Presentationer 2019

Estetiskt lärande – estetisk didaktik, för oss som visar under när vi undervisar

Fredag

Didaktik & lärares vetenskap

Per-Olof Wickman
Jag är föreståndare för Stockholms universitets ämnesdidaktiska forskarskola för lärare (ÄDFo) i samarbete med Stockholmsregionens kommuner. Med medel från Vetenskapsrådet driver vi också en forskarskola för lärare (NaNo), som särskilt inriktar sig på utvecklingen av didaktiska modeller för analys av undervisningen i naturvetenskapliga ämnen.

Forskning
Didaktik är lärares professionsvetenskap. Inom denna ram utvecklar jag modeller som lärare kan använda för att analysera undervisningen:
1) vid planering
2) för genomförandet tillsammans med eleverna
3) för bedömning av elevernas lärande

Modellerna fungerar som redskap för lärare att göra genomtänkta val i alla dessa tre avseenden med tanke på ämnesinnehållet och elevernas förutsättningar. Min forskning behandlar framförallt undervisning i naturvetenskapliga ämnen i skolan, men många av modellerna är mer generella och har anpassats också för användning inom andra ämnen och stadier.

Tillsammans med skolor och forskarkolleger har jag utvecklat modeller för:
a) hur lärare kan analysera händelserna i klassrummet för att bättre stödja elevers lärande (analys av praktiska epistemologier)
b) hur elever och lärare kan utveckla sammanhang i klassrummet som gynnar progression och elevers lärande (organiserande syften)
c) hur lärare kan stödja och utveckla elevers intresse för ett ämne (ämnets estetik).

Modellerna utprövas tillsammans med lärare för att göra dem mer användbara.

Hemsida Stockholms universitet: https://www.su.se/profiles/perwic-1.186471

Skolverket informerar

Mikael Bergkrantz, undervisningsråd Skolverket

15.30-17.00, Valbara workshops/presentationer/diskussioner .

Att synliggöra den konstnärliga processen.
Hur använder vi oss av skissblock och vetenskaplig text i den konstnärliga processen och dokumentationen av densamma? Exempel från arbete med expressionistiska porträtt. Ove Imland

Emballagekostymer, med enkla material från embalage, bygger vi om våra kroppar, skapar kostymer använder dessa i en kort performance. Håkan Magnusson

Workshop att bygga kostym och kropp för ett förlopp.

WS består av två delar. En där vi med hjälp av enkla material från embalage och kontorsvärlden, bygger om våra kroppar och skapar kostymer. En annan där vi använder dessa i en kort performance som är uppbyggd med hjälp av slumpen. Metoder och arbetssätt är inspirerade från Reggio Emilia pedagogiken, devising, samt den experimentella scenkonstscenen. Arbetssättet kan med fördelas göras tillsammans med barn och unga i en skolkontext men passar egentligen alla åldrar och sammanhang där frågor kring identitet kan aktualiseras.

Håkan Magnusson är scenograf med examen från Dramatiska Institutet. Han har arbetat professionellt med scenografi, design och undervisning inom ett brett kultur och scenkonstområde i över 30 år. Han är nu verksam som konstnär med egna projekt inom performance och installationskonst området. Han har även en lång pedagogisk erfarenhet med flera år studier på universitetsnivå inom pedagogik, med bland annat en master i teaterpedagogik från konsthögskolan i Berlin/Köpenhamn. Sedan 2001 arbetar han bla. på Malmö högskola K3, där han forskar på kreativa processer, rumslig gestaltning, skissmetoder, samt undervisar i rum och konstnärliga processer knutna kulturproduktion i vid mening.

Estetisk kommunikation, diskussion om upplägg och bedömning av kurserna

Kunskapande i dans – historiska och didaktiska reflektioner, Britt-Marie Styrke

De estetiska ämnenas synlighet och position i skolan skiftar över tid och i förhållande till varandra. Som känt är har dans som kunskapsområde i relation till skolan under lång tid varit ambivalent. Samtidigt som inslag av dans i för- och grundskolan samt som självständigt ämne inom gymnasieskolans estetiska program under senare decennier stärkt dansområdet, visar studier på dansområdets förhållandevis svaga förankring i skolkontexten. Hur kan den relationen tolkas och förstås, historiskt och framåt? Med utgångspunkt i antologin Kunskapande i dans syftar seminariet till att belysa och diskutera dansens möjligheter som kunskapsområde och bildningsämne i sitt både historiska och didaktiska sammanhang.

Britt-Marie Styrke är fil dr i idéhistoria med dans- och utbildningsvetenskaplig inriktning med fokus på professionalisering och didaktik. Tidigare universitetslektor vid Institutionen för estetiska ämnen, Umeå universitet. Efter avhandlingen Utbildare i dans (2010) rör sig forskningsområdet mellan idéhistoria och mer praktiknära perspektiv på dans och dess didaktiska frågor. Den ingången har också antologin Kunskapande i dans (2015). Britt-Marie examinerades från Statens Dansskola/ Danshögskolan 1979 och har bland annat ett mångårigt arbete inom gymnasiets estetiska program bakom sig.

Personligt och konstnärligt uttryck – tala sjung, musicera och kommunicera med din egen röst.

Professor Gunilla Gårdfeldt kommer med utgångspunkt från sin bok ”Scenkonst- en handbok i musik och teater”, samtala och göra övningar utifrån det ämnesintresse från din sida som uppenbaras i vårt möte. Via rollspel med humor och på fullt allvar ska vi tillsammans samtala om och praktiskt pröva hur vi kan kombinera vår konstnärlighet i musik, dans teater etc med lusten att uttrycka oss som lärare och konstnärer. Detta för att än mer utnyttja hela vår mänskliga och konstnärliga potential.

Skolledare möter Skolverket, undervisningsråd Mikael Bergkrantz

Sydafrikansk Gumboot dance – Stöveldans, Eva Nivbrandt Wedin

Gumboot dancing är en form av body percussion. Genom stamp, klapp och slag på stövelskaften uppstår olika rytmer. Dansen uppstod i gruvorna, troligen som ett sätt för arbetarna att kommunicera med varandra. Efter demokratiseringen 1994 har stöveldansen blivit ett viktigt kulturellt uttryck och man kan se den på gator, i shower, på skolgårdar och vid professionella föreställningar.

I denna workshop kommer vi att lära några danser och titta på videoinspelningar från Sydafrika. Vi kommer också att ta upp några exempel på hur man kan använda gumboot dancing i undervisningen.

Tekniken i teatern

Vi arbetar i Per Brahegymnasiets välutrustade teaterlokal/Black Box, med grunderna i ljus- och ljudsättning för en skolteater. Vi använder både fast och rörligt ljus, äldre strålkastare och LED- strålkastare, ett äldre ljusbord (Compulite Spark 4D), rök- och hazemaskin, ljudbordet PreSonus StudioLive 24.4.2, och Mac-dator med scenprogrammet QLab 4. /Lars Bohlin

Utmanande filmredigering.

Workshop där du får testa att sätta ihop ett redigeringspussel. I par testar vi praktiskt övningen att sätta ihop klipp i Adobe Premiere Pro, för att skapat en förståelig berättelse utifrån befintligt filmmaterial. Upplägget kan med fördel användas i undervisning i film- och tv, medieproduktion och liknande kurser. /Fredrik Söderhjelm

Vad innebär det att vara sjukhusclown? Lotten Sjöneby och Kristina Nero

KulturSjukhuset är en ideell förening vars syfte är att genom clowneri, sagor, berättarverksamhet och dramapedagogik underlätta tillvaron för barn och unga på sjukhus. Verksamheten har under 20 år drivits av Lotten Sjönneby och har arbetats fram i sjukhusmiljö. Föreningen verkar idag i Stockholm, Jönköping och Borås.

De metoder och arbetssätt som vi använder överensstämmer med övriga sjukhusets värderingar och policy. Att vara en del av vårdteamet runt barnet har alltid varit viktigt för oss!

Doktor Lowe – en sjukhusclown
Att vara sjukhusclown är ett förhållandevis nytt yrke. Arbetsområdena kan skifta liksom arbetssätten. Men i den här boken får vi möta Doktor Lowes metod som ett exempel på denna clownverksamhet, som vill bejaka den kreativa kraften hos varje ung patient hon möter. Efter en historisk bakåtblick får läsaren följa Doktor Lowe i vardagens möten med patienter.

Kristina Nero är pensionerad gymnasielektor. Förutom sin doktorsavhandling På samma scen, om samarbete mellan amatör- och yrkesteater (2005), har hon utkommit med Spela för livet, ett peruanskt teateräventyr (2011) och Ulrikas brev (2015), samt artiklar, huvudsakligen om teater.

Hemsida: http://www.kultursjukhuset.se

Lördag

08.30 Kunskapskrav eller kravfylld kunskap?-björntjänster som möjligheter för de estetiska ämnenas didaktik.

Pernilla Ahlstrand är medförfattare i boken ”De estetiska ämnenas didaktik”

Pernilla disputerade 2014 med avhandlingen ”Att kunna lyssna med kroppen- en studie av gestaltande förmåga inom gymnasieskolans estetiska program, inriktning teater”

https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:735064/FULLTEXT01.pdf

Forskningsintresset innefattar kunskapsteoretiska frågor inom teaterämnet. Ahlstrand har arbetat med learning study som forskningsansats och fenomenografi som analysmetod, dels inom ramen för avhandlingsarbetet dels inom ramen för olika skolutvecklingsprojekt.

10.00-11.30 Valbara workshops/presentationer/diskussioner

Digital musikundervisning i kurserna Gemu och Arko. Pedagogiska tips hur man kan använda notskrivningsprogrammet MuseScore i teori, gehör, arrangering och kompositionsundervisning. /Michael Strand

Gymnasiearbetet, diskussionsforum. Alla inriktningar (finns specialprogram för Dans)

Kameran i undervisningen, Mattias Karlsson Sjöberg, Moderskeppet

Kameran har flyttat in i elevens vänsterhand och den är alltid med. En 16-åring fotograferar mer än någon annan människa har gjort i världshistorien. Det ställer sina utmaningar för skolan. Men, det ger även stora möjligheter för gymnasieskolans estetiska kurser. Det siktar Mattias in sig på under sitt föredrag.

Så kan du hjälpa eleven att na° kunskapskraven i bild med hjälp av elevens egna fotograferande och egna mobilkamera. Du får även en inblick i kamerateknikens framtid som kommer att påverka hur vi alla fotograferar mycket mer än du tror.

Mattias Karlsson Sjöberg är författare och grundare av Moderskeppet, ett utbildningsföretag inriktat mot fotografer. Mattias har utbildat många bildlärare i video och foto.

Nätverksmöte, Estetiska kurser vid Gymnasiesärskolor-Skolverket

Nätverksmöte, för skolor som idag har någon Estetisk Särskild variant

Personligt och konstnärligt uttryck – tala sjung, musicera och kommunicera med din egen röst.

Professor Gunilla Gårdfeldt kommer med utgångspunkt från sin bok ”Scenkonst- en handbok i musik och teater”, samtala och göra övningar utifrån det ämnesintresse från din sida som uppenbaras i vårt möte. Via rollspel med humor och på fullt allvar ska vi tillsammans samtala om och praktiskt pröva hur vi kan kombinera vår konstnärlighet i musik, dans teater etc med lusten att uttrycka oss som lärare och konstnärer. Detta för att än mer utnyttja hela vår mänskliga och konstnärliga potential.

Spela med hela kroppen

Rytmik är en metod för att undervisa i musik, där man använder rörelse både för att uppfatta och förstå musik och för att uttrycka och gestalta musik. Man växlar mellan olika sinnesmodaliteter och arbetar medvetet med både syn- hörsel- och kroppsliga intryck. Undervisningen sker ofta i grupp och har alltid inslag av improvisation och samarbete i olika former. Rytmik kan beskrivas som ett förhållningssätt, ett sätt att arbeta & och detta arbetssätt kan tillämpas på olika åldrar, på olika sorters musik och på olika nivåer från nybörjare till avancerade.

I workshopen kommer vi att prova på olika aktiviteter från boken Spela med hela kroppen.

Teaterchocken – från idé till föreställning på 90 minuter.

Workshop som ger exempel på hur eleven i ett tryggt och prestationslöst format kan få möta teaterns olika delar såsom dramaturgi, skådespeleri, scenografi, rekvisita, smink, kostym, regi, marknadsföring, ljud, ljus och grupprocess. Ett uppdrag, ett schema och en fiktiv budget och sen går alla från idé till föreställning på kortare tid än vad som egentligen är möjligt. Teaterchocken är ett sätt att få överblick över produktionens delar och ge eleverna en ingång till de långa processerna. /Maria Björling, Carl Michael Karlsson, Frida Concannon

Upphovsrätt och juridiska aspekter, diskussionsforum där vi behandlar upphovsrätt och lag som påverkar det kreativa skapandet. Hur bör vi förhålla oss till upphovsrätt i undervisningen? Hur kan eleverna på Estetiska programmet tänka kring dessa frågor? När kan eleven låna upphovsrättsskyddat material? Kan vi samverka mellan inriktningarna för att nå goda resultat på området? /Tobias Staberg

Utmanande filmredigering. Workshop där du får testa att sätta ihop ett redigeringspussel. I par testar vi praktiskt övningen att sätta ihop klipp i Adobe Premiere Pro, för att skapat en förståelig berättelse utifrån befintligt filmmaterial. Upplägget kan med fördel användas i undervisning i film- och tv, medieproduktion och liknande kurser. /Fredrik Söderhjelm

13.00-14.30 Valbara workshops/presentationer/diskussioner

Att arbeta kreativt med ljud i grupp, Konkreta uppslag på hur man på olika sätt kan arbeta med ljud och lyssnande i gruppundervisning; fältinspelningar, soundscape, ljudexkursioner och lyssningsövningar. /Erik Peters, Gotlands Tonsättarskola

Community dramaworkshop & samverkansprojektet Svenska hijabs. Frida Concannon, Maria Björling, Carl Michael Karlsson

Flotte på Munksjön, rundtur med Jönköpings historia

Följ med på en guidad flottetur på Munksjön i centrala Jönköping. Det är en utmärkt tur både för turister och för dig som bor i Jönköping. Turen erbjuder vackra vyer och underhållande berättelser om stadens historia, nutid och framtid. Det tar ungefär 30-40 minuter att åka med flotten.

John Bauermuseet, (Jönköpings läns museum) guidad visning

https://jonkopingslansmuseum.se/lar-och-upptack/kategori/john-bauer/

Kommunikation i klassrummet – Varför det?

En föreläsning om hur vi som lärare kan stärka den psykosociala arbetsmiljön i klassrummet med hjälp av kommunikation. Skolan är en viktig arena där eleverna har möjlighet att växa som människor, att skapa en identitet, känna gemenskap och att vara med och påverka sin egen omgivning. Med en medveten kommunikativ strategi får vi dels en större förståelse för elevernas kommunikativa behov, men också större möjligheter att stötta eleverna att nå sin fulla potential. Föreläsningen utgår bl.a. från Jakobsons teorier om olika kommunikativa funktioner. Föreläsningen passar för alla lärare men kanske att bild- och medielärare får ut lite mer eftersom jag även tar upp planerad kommunikation samt bildtolkning utifrån olika kommunikativa funktioner. /Ola Lindholm Bild- och medielärare på Sundstagymnasiet i Karlstad

Krokiteckning på Länsmuseet.

Var med och teckna kroki! Vi tecknar efter en levande modell, med både korta och långa ställningar. Ingen erfarenhet behövs. Vi studerar volym, rörelse, proportioner och mellanrumsformer och kommer arbeta med olika material, exempelvis blyerts, kol, svart- och rödkrita, pastellkritor och flytande tusch. /Karin Alexandersson

Efter workshopen finns det möjlighet att se utställningar på museet, bl.a. om John Bauer.

Musik & känslor – gör en djupdykning i ämnet

Är du intresserad av hur musik fungerar? Till och med den som vet massor om musikteori har svårt att svara på hur musik gör för att uttrycka känslor, trotts att det är musikens huvudsakliga uppgift. Tack vara banbrytande forskning inom psykologi kan vi nu bena ut hur det fungerar & kunskap som kan användas praktiskt när du skriver musik!

Gör en djupdykning i ämnet musik & känslor med Johan Wåhlander, en av författarna till bokserien Songwriting: Get Your Black Belt in Music & Lyrics. https://blackbeltsongwriting.com

Stop motion – Skapa film med stillbild. Workshop där du får möta animationstekniken Stop motion. Passet börjar med en presentation om hur du kan jobba grundläggande med tekniken i undervisning. Därefter testar vi praktiskt att skapa filmer i mindre grupper. Material till förfogande: Systemkamera, stativ, filmredigeringsprogram. /Karin Nordell och Annelie Brandt

Upphovsrätt och juridiska aspekter, diskussionsforum där vi behandlar upphovsrätt och lag som påverkar det kreativa skapandet. Hur bör vi förhålla oss till upphovsrätt i undervisningen? Hur kan eleverna på Estetiska programmet tänka kring dessa frågor? När kan eleven låna upphovsrättsskyddat material? Kan vi samverka mellan inriktningarna för att nå goda resultat på området? /Tobias Staberg

Visa vad du hör & Gör musiken synlig. Med en sjal i händerna blir gehörsövningar till en lek och med en boll blir pulsträningen kul på ett nytt sätt. Man kan använda redskap både för att lära och förstå musik och för att uttrycka och gestalta musik. Man kan också göra olika sorters ljud och använda redskap som instrument & som ”Stomp”.

När man använder redskap blir musiken synlig och konkret, man kan ”se” musiken genom redskapets rörelser och man kan ”känna den” rent fysiskt. Dessutom flyttas fokus bort från en själv. ”Det är redskapet som rör sig.”

I denna workshop gör vi musiken synlig och testar aktiviteter med olika sorters redskap.

Eva Nivbrandt Wedin

15.00- 16.30 Valbara workshops/presentationer/diskussioner

Designworkshop, Välkommen på en designworkshop där vi tittar på hur en digital portfolio kan användas i undervisningen till dokumentation/reflektion/ handledning/examination och bedömning. Vi arbetar även praktiskt med en designutmaning och miniutställningen ”Design history through one object” visas och beskriver hur denna kan inspirera elever. /Helena Imland Blom

Estetik och Media – nätverksträff

Estetiska strategier, ”I DET ESTETISKA RUMMET”
Hur kan jag som lärare i ett estetiskt ämne göra anpassningar som är ämnesspecifika?
Kan dessa ”estetiska strategier” hjälpa elever att driva egna kreativa processer från början till slut? Kan jag genom anpassningar få eleverna att inte bara vara engagerade utan även stärkta och kanske till och med minska stress och förebygga psykisk ohälsa?

Kan detta arbetssätt även skapa en mer hållbar arbetssituation för mig som lärare?

Inom ramen för ett deltagarorienterat aktionsforskningsprojekt undersöker jag tillsammans med två forskare dessa frågor. /Sophia Desport

Konstarterna och samhället, diskussion om upplägg och bedömning

Metal Evolution & subgenres. Hårdrockens historia och stilar analyseras och diskuteras med utgångspunkt i den kanadensiske filmaren Sam Dunn’s dokumentärer. Genom videos, musicerande (och allsång, bl.a. Napalm Death-låtar), lär vi oss vad som karaktäriserar de olika hårdrocksstilarna, något som musiklärare sällan fördjupar sig i! /Lars Bohlin och Andreas Allenmark

Musik och ord, workshop

Arbetar du med musik eller ord? Vill du ha hjälp med innehåll och planering för din undervisning eller vässa ditt egna låtskrivande? Förlaget Iphigenia Publishing ger ut pedagogisk litteratur inom musikområdet, föreläser och arrangerar kurser och låtskrivar- camps. Deras e-bokserie om låtskrivande ger stöd för att utveckla förmågan att skapa musik och text. Här får du musikteori, kunskap om språk, poesi och retorik och mängder av praktiska tips.

Var med på en workshop och delta i praktiskt textförfattande och musikskapande. Johan Wåhlander visar dig metoder och strategier som hjälper dig eller dina elever att skriva låtar.

Nätverksmöte, för skolor som idag har Spetsutbildningar

Spansk dans, Praktisk workshop där du lär dig den spanska dansen sevillanas. Det är en pardans från Sevilla som dansas i södra Spanien på barer, discon och festivaler. Sevillanas är en spansk folkdans som har anammats av flamencon och ingår ofta i dess repertoar. Musiken är ¾ takt och dansen har fyra turer. Vi kommer att fokusera på den första turen och göra den som en socialdans i par men även som en scenisk dans. Bra att ha när man dansar sevillanas är karaktärsskor (alt.danssneakers) och kjol men det går också bra med vanliga träningskläder. /Katariina Hyttinen

Stop motion – Skapa film med stillbild. Workshop där du får möta animationstekniken Stop motion. Passet börjar med en presentation om hur du kan jobba grundläggande med tekniken i undervisning. Därefter testar vi praktiskt att skapa filmer i mindre grupper. Material till förfogande: Systemkamera, stativ, filmredigeringsprogram. /Karin Nordell och Annelie Brandt

Söndag

09.00 De estetiska ämnenas didaktik

Ulrika von Schantz är dramapedagog, fil.dr i teatervetenskap samt lektor vid Stockholms universitet. Avhandlingen Myt, makt och möte & om ett genuskulturellt rotsystem betraktat genom en skådespelarutbildning (2007) beskriver och diskuterar Teaterhögskolans undervisning ur ett genusperspektiv. von Schantz är intresserad av estetiska lärprocesser och praxisnära forskning med fokus på kropp/genus och gestaltning. Teater, performance och performativitet är några nyckelord. Hon har bland annat skrivit kapitlet ”Dramapedagog på drift” i antologin Drama & ledarskap som spelar roll (Österlind, Eva (red.), 2011) samt ”Vakta din tunga & ordet blir kött” (Dramaforum nr 3, 2010) och har arbetat med drama i lärarutbildning såväl som i grundskola och kulturskola.

Ulrika var huvudredaktör och medförfattare för ”De estetiska ämnenas didaktik” (SU, 2018)

https://www.su.se/profiles/vons-1.190079

11.30 Att tänka och agera utanför boxen

Johanna Linder är och har varit aktiv inom kultursektorn i skilda verksamheter. Hon ansvarar nu för Österängens konsthall i Jönköping, ett arbete som hon uppmärksammats och erhållit priser för.
http://osterangenskonsthall.se

https://sv.wikipedia.org/wiki/Johanna_Linder

Rulla till toppen