Presentationer 2018

”All tid” – Konstutställning (Gymnasiearbete) av Åk 3-eleverna på Bild och formgivning kring temat ”All tid”, Sturegymnasiet. Pågår hela kongressen

 

Arrangering / orkestrering – hands-on!
Deltagarna får arrangera ett kort verk av Maurice Ravel för orkester.
Genom spel och film kommer många ungdomar idag i kontakt med orkestermusik och blir fascinerade. Workshopen demonstrerar en metod att studera arrangering genom att bryta ner uppgiften i flera enkla steg. Vi börjar med ett pianostycke, planerar melodi-instrument, komp och bas och landar i ett arrangemang för orkester. Hela låten är knappt 2 minuter lång, kortare än en poplåt. Vi studerar därefter Maurice Ravels egen instrumentation, inte som ett facit men som något att jämföra med. Vi samtalar om hur man skulle kunna arrangera verket för mindre ensembler. Verket är mycket vackert och det blir som en belöning att efter genomfört arbete få höra en orkester spela det.
Uppgiften kan utföras av elever som har elementära eller rent av svaga kunskaper om notskrift.

 

Att arbeta kreativt med ljud i grupp. Konkreta uppslag på hur man på olika sätt kan arbeta med ljud och lyssnande i gruppundervisning; fältinspelningar, soundscape, ljudexkursioner och lyssningsövningar. Erik Peters, Gotlands tonsättarskola

 

Att förhålla sig till ett samhälle i utveckling. Gunilla Edemo föreläser om normkreativet och estetik
Gunilla Edemo är utbildad journalist (examen från JMK 2002) och har arbetat med kulturjournalistik med fokus på feministiska och queera analyser. Under några år i mitten av 00-talet var jag verksam som skribent och redaktör vid den feministiska tidskriften Bang och Bang förlag, jag skrev för Sydsvenskans kulturredaktion och för Lärarförbundets tidskrift Fotnoten.
Debatten kring normkritik berör mig, eftersom jag ägnat så många år av mitt yrkesliv åt att formulera mig kring och praktisera normkritisk pedagogik.
Jag är inte människa att sammanfatta vad som sker medan det sker. Men jag utgår ifrån att stormen i grunden handlar om andra grejer än normkritik som teori och praktik. Jag tror att den handlar om vilken offentligt finansierad kultur vi ska ha. Normkritik – politisk korrekthet – censur – häxprocesser, åsiktskorridorer … det är starka ord i debatten och den komplexa och motsägelsefulla verklighet jag känner från mitt arbete inom kultursektorn framstår i de här texterna som en polariserad och skruvad värld, som i en skrattspegel. Jag tänker att den här argumentationen blir ett sätt att misskreditera kulturinstitutioners arbete. Vilket gör det möjligt att i nästa steg i grunden ifrågasätta kulturpolitiska prioriteringar. Kulturpolitiken är inte ett politikområde där konsensus råder. Det finns olika starka agendor.
Nåväl, för de av oss som verkligen är intresserade av just normkritik som teori, metod och förhållningssätt. Och som gärna vill problematisera vårt eget och andras arbete. Det finns en del klokt formulerat! Jag kan till exempel rekommendera ”Att vända blicken mot sig själv: En problematisering av den normkritiska pedagogiken” av Elisabet Langmann och Niclas Månsson, ur senaste numret av Pedagogisk forskning i Sverige. En text som bidrar med viktig kritik av hur normkritik har kommit att förstås och praktiseras inom skolans område.
Själv vill jag gärna fortsätta tänka kritiskt tillsammans kring makt och normkritik inom kulturens område. Ingen och inget blir någonsin färdigt. Begrepp – som normkritik – kan stelna och behöva lösas upp igen, genom att ifrågasättas.
http://edemo.se

 

Bambam Frost, detta är en dansworkshop där även ickedansare kan delta och där improvisation utifrån kroppsliga stereotyper med ett normbrytande och undersökande perspektiv är att vänta

 

Dans och teater för en barnpublik
Utifrån rätten till att fritt uttrycka sig får du i denna workshop pröva vårt poetiska uttryck där teater och dans med utgångspunkt i sagan blir ett eget nytt språk.
Under många år har vi på Sturegymnasiet utvecklat ett arbetssätt där vi spelar våra barnföreställningar både för inbjuden barnpublik på skolan samt på Stadsbiblioteket i tätt samarbete med bibliotekarierna.
Leds av: Lisen Gustafsson, Danslärare, Thomas Karlsson, teaterlärare, Ann Margreth L Johansson, teaterlärare.

 

Den dansande vägen till Sverige. En personlig föreläsning av och med Nathalie Ruiz
Anna (Leppäjoki) har skrivit såhär om föreläsningen och workshopen tidigare:
Föreläsningen ”Den dansande vägen till Sverige”
En personlig föreläsning av och med Nathalie Ruiz, bland annat dansare på Cullbergbaletten och medarbetare till Mats Ek under många år. Med hjälp av anekdoter, danshistoria och personliga erfarenheter med allt från misslyckade auditions och hur ny kraft kan födas ur en allvarlig skada till möte med publiken världen runt, ger hon sin bild av en karriär med dansen.

 

Digitala verktyg i musikundervisning
En digital verktygslåda i ditt klassrum – vilken tillgång! Ta del av konkreta tips på de bästa och snabbaste vägarna att få ut din undervisning till elevernas smartphones, plattor och datorer. Låt lektionerna börja långt innan eleverna sitter i salen, upplev hur de fortsätter i skolans korridorer och faktiskt långt efter skoltiden. ”Klona” dig själv och kör flera lektioner samtidigt. Bygg smidigt upp en digital verktygslåda till dina elever och känn kraften och se möjligheterna i både gamla och nya digitala kompanjoner. Få inspirerande exempel på hur de digitala verktygen kan användas till många väsentliga delar i skolans undervisning.

Rickard Carlsson, förstelärare i musik i Halmstad kommun. Föredragshållare och musikteknisk eldsjäl samt skapare av den välbesökta pedagogiska bloggen ”Musikrum Rickard”. http://musikrumrickard.blogspot.se

 

Dramalogen – Den inkluderande staden. Margareta Ek, Peter E Bengtsson
Dramalogen är ett nätverk för fria kulturskapare, men också en inkubator som ger kulturentreprenörskurser för kulturarbetare som vill hitta eller utvecklas inom sitt konstnärliga område. Dramalogerna erbjuder en mängd olika aktiviteter, WS, föreställningar m.m och skräddarsyr uppdrag för din verksamhet.
http://dramalogen.se

Maggan Ek, REGISSÖR, MANUSFÖRFATTARE, PEDAGOG
producent och bildkonstnär bosatt i Laholm. Arbetat som frilandsregissör och teaterpedagog sedan 1979.
http://dramalogen.se/dramalog/maggan-ek/

Peter Bengtsson
En infallsperson, en improvisationssnubbe, en impulstyp som med glatt humör griper mig an det mesta som kommer i min väg.
Oftast gör jag det jag gillar men ibland gillar får jag även gilla det jag gör.
Filmar, målar, plåtar och framförallt påtar i min gigantiska trädgård. Allt blir ett, att plantera ett träd blir också en slags konstnärlig handling i min värld.
http://dramalogen.se/dramalog/peter-bengtsson/

 

Dröm med fötterna med rörelsen, rummet och rytmen som partners. Den inspirerande dansvärld som multikonstnären Nathalie Ruiz erbjuder
Workshop
En möjlighet att på ett roligt, lekfullt och befriande sätt dyka in i den inspirerande dansvärld som multikonstnären Nathalie Ruiz erbjuder. Dröm med fötterna med rörelsen, rummet och rytmen som partners!

 

Drömmen om det goda
Stillhetsmetoder stärker kulturen i klassrummet! Vill du veta hur?
Under tre år har Allmänna arvsfonden stöttat projektet ”Mitt lugn” som riktats till gymnasieelever för minskad stress och ökad studiero. Genom projektet, som tillkommit på elevernas initiativ, har eleverna utvecklat en app som stöd för de enkla mindfulnessövningar som de övar på.

Drömmen om det godas enkla stillhetsmetoder skapar möjlighet till kommunikation bortom orden. En möjlighet att inkludera barn och unga som av olika anledningar ännu saknar tillgång till vårt gemensamma språk.
Att känna sig inkluderad är en viktig och grundläggande rättighet i all mänsklig kommunikation. Hur bidrar Drömmen om det goda till att kulturen stärks och att inkludering sker på riktigt?

Ni får möte:
Anne Marie Brodén, ordförande i Drömmen om det goda och ledamot i regeringens Barnrättsdelegation samt ordförande i Allmänna Barnhuset. och Marie Boris-Möller, generalsekreterare Drömmen om det goda Ewa Hilldén, projektledare ”Mitt lugn”

Drömmen om det goda har lång erfarenhet av att arbeta med enkla stillhetsmetoder, baserade på mindfulness i skolan.
Övningarna minskar minskar stress och oro, ökad koncentration/inlärning och förbättrar arbetsmiljön. Genom erfarenhet, forskning och studier har man kunnat se hur det också påverkar gruppen som helhet. I många av de övningarna som används sker en ordlös kommunikation – det ger möjlighet att inkludera barn och unga som av olika anledningar saknar tillgång till vårt gemensamma språk.
För mer information se www.drommenomdetgoda.se

 

El Art 2.0. ett 2 årigt EU-projekt om entreprenöriellt lärande för konststuderande och artister. En bild-, en teater- och en musiklärare. (Lena Ansner, Malin Brandqvist och Emma Denward)

Mål
El Art 2.0 har som mål att distribuera en guide till hjälp för att integrera entreprenöriellt lärande i undervisning i europeiska skolor med konstnärlig utbildning. Målet är också att fortbilda lärare och främja samarbete. Projektet vill hjälpa skolorna att ge sina studenter de nödvändiga verktyg och kompetenser som behövs för deras framtida entreprenöriella yrken.
El-Art 2.0 uppmuntrar entreprenöriellt lärande genom samarbeten och utbyten mellan skolor i olika länder och med olika utbildningsinriktningar. El-Art görs möjligt tack vare i EU’s Erasmus´ program.
Guiden
Huvudprodukten för projektet är en guide för entreprenöriellt lärande som fokuserar på de inre entreprenöriella kompetenserna. (hitta ditt driv¨ sätta upp mål¨ hantera kritik…. (och som även tar upp ämnen som är viktiga när man lämnar skolan och ger sig ut i verkligheten (nätverkande ¨bygga ett varumärke¨ pengaansvar osv. (Guiden uppmuntrar eleverna att hitta sin egen väg och är skriven i en lättsam ton. Den är användarvänlig och inspirerande.
Den kan användas i alla konstnärliga utbildningar av både lärare och elever.

 

Ensemble med körsång – diskussion

 

Estetik och språkinlärning. Genom olika gestaltningsövningar berättar, visar vi hur drama och dans/rörelse kan vara ett sätt att öka språkinlärning hos elever på språkintroduktion
Genom olika gestaltningsövningar berättar, visar vi hur drama och dans/rörelse kan vara ett sätt att öka språkinlärning hos elever på språkintroduktion. I det skapande rummet ges möjlighet att greppa det abstrakta, vad är fantasi och hur kan vi använda den för att utveckla vårt talade språk men också bli modigare och våga mer.
Thomas Karlsson, dramapedagog och teaterlärare på Sturegymnasiet
Lisa Johnson-Lager, danspedagog på Sturegymnasiet

 

Estetisk kommunikation – Diskussionsforum

 

”EVTS – Estill Voice Training System, genrefri sångteknik” – En introduktion av metoden och dess olika kvaliteter. Jenny Grönroos

Föreläsning kring tekniken och dess användningsområden samt workshop.
Efter den teoretiska genomgången arbetar vi praktiskt med grundövningarna och testar några av de olika kvaliteterna tillsammans.

Jenny Grönroos – Sång/ensemblepedagog och Certified Master Teacher i EVTS.
Arbetar som pedagog på gymnasiet och har tidigare varit anställd vid artistutbildningen Performing Arts School Göteborg, högskolan i Borås m.fl. Är även verksam som frilansande musiker i olika sammanhang.

 

Forumteater och likabehandling. Vi delger vårt arbete med likabehandling genom forumteater som är ett sätt att hitta alternativa lösningar på problem som kan uppstå i kontakten mellan människor
Alla teaterelever får utbildning i grunder för forumteater och agerar inför alla skolans åk 1 elever för att levandegöra likabehandlingsdilemman. I workshopen prövar vi några olika övningar och tekniker.

Ledare: Ann-Margret Lindgren Johansson och Thomas Karlsson båda teaterlärare Sturegymnasiet

 

Framtidens gymnasieskola – kompetenser för det 21:a århundradet
Erik Nilsson, Utbildningsdepartementet
Cv Erik Nilsson
Ansvarsområden
Gymnasieskola
Vuxenutbildning och folkbildning
Studiefinansiering
Ungdomspolitik
Personligt
Erik Nilsson är född 1965. Han är bosatt i Bromma, är gift och har två barn.
Utbildning
1988 – 1989 Statsvetenskap, Historia Stockholms universitet
1983 – 1985 Kemistlinjen, examen Stockholms universitet
Befattningar och uppdrag
2016 – Statssekreterare vid Utbildningsdepartementet
2014 – 2016 Statssekreterare vid Arbetsmarknadsdepartementet
2013 – 2014 Chef för utvecklingsavdelningen, Skolverket
2013 – 2013 T.f. Kommundirektör, Botkyrka kommun
2008 – 2013 Förvaltningschef utbildningsförvaltningen, Botkyrka kommun
2007 – 2007 Förvaltningschef, Lärarhögskolan
2006 – 2007 Expert – organisationsutredare, Lärarhögskolan
2002 – 2006 Skol- och kulturborgarråd, Stockholms Stad
2000 – 2002 Oppositionsborgarråd, skola/kultur
1998 – 2000 Heltidspolitiker, talesman i integrations- och demokratifrågor
1996 – 1998 Ordförande (30 %), Norrmalms stadsdelsnämnd, Stockholm stad
1996 – 1998 Omvärldsanalytiker (70 %), Stadsledningskontoret, Stockholms stad
1994 – 1996 Kanslichef, Finansroteln, Stockholms stad
1994 – 1994 Stabsdirektör, Statens Skolverk
1991 – 1994 Chef, Statens Ungdomsråd
1989 – 1991 Biträdande borgarrådssekreterare, Fastighetsroteln, Stockholms stad
1988 – 1989 Politiskt sakkunnig, Utbildningsdepartementet
1987 – 1988 Kårordförande, Stockholms universitets studentkår
1985 – 1987 Ordförande utbildningsutskottet, Stockholms universitets studentkår
Övrigt
2002 – 2004 Ordförande för regeringens rekryteringsdelegation för högre utbildning
2000 – 2003 Ordförande i styrelsen för Internationella Programkontoret för utbildningsområdet
1994 – 1996 Ordförande, regeringens ungdomskampanj mot rasism och främlingsfientlighet
1987 – 1990 Styrelseledamot, ACADEMUS AB (Akademibokhandeln)
1986 – 1988 Styrelseledamot, Sveriges Förenade Studentkårer

 

Från knapp till karaktär. I en praktisk workshop får du själv ”prova på” tekniken/metoden att skapa en scenisk karaktär utifrån en knapp
Du behöver inte arbeta med teater för att delta, utan bara vara intresserad av att prova att arbeta med din fantasi och gestalta tillsammans med andra på ”golvet”. Efteråt reflekterar vi över övningen och ser vilka olika utvecklingsmöjligheter den har.
Ledare: Ann-Margret Lindgren Johansson, dramapedagog och teaterlärare på Sturegymnasiet.

 

Hur blir du en framgångsrik tiggare i Sverige? Cecilia Parsberg presenterar sin avhandling och sitt forskningsprojekt i fri konst
Cecilia Parsberg ställer frågor kring vad som sker i interaktionen – vilka bilder spelas ut i detta drama på gatorna, i media och i det politiska livet?
Avhandlingen består av texter, bilder och filmer. En rad utställningar under avhandlingsarbetets gång – med de sex gestaltande verken och ett par publicerade texter – ingår också i analysen.

Om avhandlingsprojektet:
https://universitetslararen.se/2017/02/14/konstnarlig-avhandling-visar-tiggandets-drama-pa-gatan/

Avhandlingen: http://beggingandgiving.se

 

Hur skapar vi undervisning med VIDD? Kopplingen mellan estetiska ämnen och funktionsnedsättning/variationer. Susanna Cederquist och Håkan Sand

Allt fler barn och ungdomar får en diagnos inom området funktionsnedsättningar/ funktionsvariationer. Allt fler förstår att vi lär oss på många olika sätt. Om vi inte vill skapa ett oändligt antal grupper av elever för olika former av funktionsnedsättningar – eller funktionsuppsättningar – så behövs undervisning med stor VIDD. Hur skapar vi det? Vilket stöd behöver lärare inom det estetiska området för att det skall uppstå större VIDD? Om det handlar Arvsfondsprojektet VIDD- från nedsättning till uppsättning.
På detta seminarium presenterar vi genom filmer, elever, genom övningar och samtal hur vi inom projektet tänker. Vi vill samtidigt ta del av hur ni som kommer till seminariet tänker. http://vidd.nu

 

Gymnasiearbetet Diskussionsforum

 

Kameran som verktyg 1. Hur man kan jobba med film, bild och bildberättande inom alla inriktningar på Estetiska programmet. Om kameran och bildkunnighet. I sammarbete med Forum för Visuell Praktik, Barnfilmskolan och Akademin Valand. Pedagoger från Akademin Valand, Göteborgs Universitet. (Riktar sig till alla lärare inom estetiska programmet förutom filmlärare)

 

Kameran som verktyg 2. Hur man kan jobba med film, bild och bildberättande med språkintroduktion. Ta del av praktiska exempel från ett utvecklingsprojekt som Sturegymnasiet genomfört i dialog med Akademin Valand, Göteborgs Universitet. Pedagoger från Sturegymnasiet. (Riktar sig främst till film- och fotolärare)

 

Konstarterna och samhället, Diskussionsforum

 

Körsång i språkinlärning, Eva Bornemark
Eva Bornemark har arbetat på Komvux Södervärn i Malmö som musiklärare och körledare, utbildad rytmikpedagog. Hon undervisade cirka 25 grupper om en halvtimme var i veckan i Svenska med sång, sammanlagt cirka 500 elever per vecka, och ledde 3 körer med mellan 50 – 80 deltagare, där samtliga körer bar namnet ”Världens kör”. Hon undervisade genom sång och pianospel, samt tal vid behov, med mestadels egenkomponerad musik. Deltagarnas nivåer varierade från analfabeter till sfi D-nivå (vilken är den högsta nivån inom sfi). Syftet var att träna deltagarna i svenskt uttal genom sång.
https://www.sydsvenskan.se/2016-04-20/jag-har-haft-musik-i-oronen-jamt

 

KÖRsång – Vi sjunger oss igenom användbart material. Karin Andersson, sångpedagog och sångerska leder oss igenom upptäckaräventyret

Längtar du efter att sjunga och få höra nya arr eller få uppslag till dina körlektioner? Vi testar olika arrangemang för olika vokala sammansättningar från olika förläggare.
Kom och ha roligt och samla på dig det som passar dig!
Karin Andersson, sångpedagog och sångerska leder oss igenom upptäckaräventyret.

 

Naturpysslor – en workshop där vi skapar konst i det lilla formatet Handledare: konstnär Kristina Digman och bildlärare Kerstin Söderholm
Kristina Digman är en av Sveriges främsta barnboksillustratörer och har skrivit boken ”Floras naturpysslor – skapa med blad, kottar och stenar”. I denna workshop målar och skapar vi med hjälp av naturen små konstverk i Kristinas anda. En teknik som är lämplig för alla åldrar.
Handledare: konstnär Kristina Digman och bildlärare Kerstin Söderholm.

 

”Lååååångsam konst” Ett kreativt samarbete mellan bild, musik och rörelse. Inga förkunskaper krävs.
Ett konstexperiment där vi tillsammans tecknar, spelar, sjunger och dansar väldigt låååååångsamt.
Vi turas om att teckna och agera modeller. Först agerar ena halvan av gruppen modeller och rör sig i slow motion och vi andra tecknar av, sedan byter vi.
Ett kreativt samarbete mellan bild, musik och dans. Inga förkunskaper krävs.
Handledare: bildlärare Kerstin Söderholm, musiklärare Annika Davidsson, danslärare …

 

Multikonstnär och kreativt entreprenörskap, Margareta Ek, Peter E Bengtsson
På Dramalogen har vi hittat ett sätt för kreativa och konstnärliga utövare att använda sina kunskaper för att skapa ett samhälle med större förståelse och social hållbarhet. Genom att gå Dramalogens kulturentreprenörskurs får du en inblick i kulturlivets förutsättningar. Du kommer att vässa ditt konstnärliga redskap genom enskilt och gemensamt arbete. Du kommer att få möjlighet till coachning samt få möjlighet att stifta bekantskap med föreläsare och projekt som stärker dig som människa och konstnär. Vi blandar teori, i form av föreläsningar av fria kulturutövare från både Sverige och Europa, med workshops och arbete ute på fältet.
Genom att vara en del i gruppen av unga entusiastiska konstnärer med olika färdigheter kommer du att utveckla fler sidor av dig själv och dessutom inse vikten och nödvändigheten av samarbeten och nätverk. Genom att blanda våra olika konstnärliga skills, arbeta gränsöverskridande och ta del i varandras projekt skapas en styrka som i sin tur ger dig som kulturskapare en möjlighet att stå på flera än ett ben. Efter kursens slut har du fått verktyg och vägledning till hur du kan arbeta med kultur som anställd eller med egen firma och du har ett nätverk för att kunna starta samarbeten.
http://dramalogen.se/kulturentrepenorskurs/

 

Nyfiken på LÄNK? LÄNK – presentation av projektet som ger bl.a. gymnasieungdomar och teaterpedagoger möjlighet att arbeta med nyskrivna pjäser av professionella dramatiker.
Det är Riksteatern som är arrangör för LÄNK, målet är att utveckla teaterintresset hos ungdomar och att bygga broar mellan skola, amatörteatern och den professionella teatern. Kan du och dina elever delta? Vi berätta om projektet och tillsammans laborerar vi med texter ur manus från tidigare LÄNK-projekt.
Ledare: Charlotte Flensburg och Ann-Margret Lindgren Johansson båda dramapedagoger och teaterlärare på Sturegymnasiet.
Teaterelever spelar upp sitt bidrag till årets LÄNK

 

Nätverksmöte, Estetik och media

 

Nätverksmöte, Estetiska kurser vid Gymnasiesärskolor-Skolverket

 

Nätverksmöte, för skolor som idag har någon Estetisk Särskild variant

 

Nätverksmöte, för skolor som idag har Spetsutbildningar

 

Processen – resultatfritt men meningsfullt. Vad har processen för värde i den kreativa utvecklingen? Charlotte Libäck (Dramapedagog), Johan Ahlström (Konstnär och arkitekt) och Hanna Hallen (konstnär, illustratör och omställare) håller i härligheterna

Vi sänker blicken från läroplan, betyg, prestation och resultat och fokuserar på den kreativa processen och meningen med de estetiska ämnena. Med resultatfria övningar så släpper vi kontroll och prestation och lämnar plats åt det kreativa uttrycket. Med andra ord djupdyker vi i frågeställningen; Vad har processen för värde i den kreativa utvecklingen?

 

Rytmik på gymnasiet, Annika Davidsson
Kroppen, vårt försummade instrument i musikvärlden.
Vinsten att fysiskt utföra ett teoretiskt eller musikaliskt begrepp,
att se det man hör och visa vad man uppfattar.
90 minuter av skitjobbiga övningar, underbara avspänningstips, härlig musik, udda taktarter och idéer att ta med sig, diskutera och utveckla.

Annika Davidsson är rytmikpedagog och musiklärare och har jobbat med rytmik på estetiska programmet i över tjugo år och har utarbetat sin variant av en sekelgammal metod och tycker fortfarande att det är roligt.
Annika är också varit verksam som sångare och saxofonist kombinerat med undervisningen.

 

Se hela bilden av dyslexi, medstyrkor! – Hitta dina sätt! Susanna Cederquist
Föreläsningen tar upp sambandet mellan dyslexi och musik. Hur kan dyslexi inverka på musikens område? Finns även styrkor som har samband med dyslexi? Vilket förhållningssätt skall lärare ha mot elever med dyslexi? Hur skapar vi en tillgänglig utbildning? Hur kan vi göra kring text?. Konkreta tips.
http://vidd.nu

 

Skolledare möter Skolverket

 

Soundtrap – ljudskapande över små och stora gränser

Soundtrap är ett digitalt verktyg för skapande med ljud. Tusentals elever världen över använder det idag för att skapa sina egna låtar och podcasts, samt för annat kreativt skapande som involverar ljud. Soundtrap är molnbaserat, vilket öppnar upp för samarbeten över geografiska gränser. Sedan lanseringen av Soundtrap for Education 2015 har lärare från hela världen rapporterat in om framgångsrika projekt som river murar mellan klassrum, regioner och till och med kontinenter. Med den här inspirerande föreläsningen får du en chans att ta del av Soundtraps och dessa lärares historia.

 

Soundtrap – praktisk workshop

Det digitala verktyget Soundtrap i praktiken. Upptäck hur enkelt man kan skapa med ljud och samarbeta över nätet. Soundtrap har unika funktioner för lärare som underlättar administration och integrerar sömlöst med verktyg som Google Classroom.

Deltagare i någon eller samtliga av Soundtraps programpunkter kommer även att ges möjlighet att testa på verktyget utan kostnad under en förlängd period i samband med kongressen.

 

Teckna kroki efter nakenmodell Handledare: bildlärare Siv Laurell
Att rita av människokroppen har en lång tradition inom konstundervisningen. Det är både lärorikt och väldigt roligt! Du övar din känsla för proportioner och förmågan att se och uppleva volym, rörelse och balans i bilden. Vi tecknar både korta och lite längre ställningar i blyerts och kol.
Inga förkunskaper krävs, detta är ett ypperligt tillfälle för dig som aldrig tecknat kroki tidigare.

 

The PhotoGallery – Fotokonst/utställning. Transport tillsammans med Sturegymnasiets fotolärare Agneta Lundberg till galleriet vid Slottsmöllans gamla industriområde

Med presentation av verksamheten av galleristen Nette Johansson
Nette Johansson – gallerist med erfarenhet av att bygga upp en kommersiell estetisk verksamhet. Tidigare på ”Tres Hombres Art” på Hotell Tylösand. Nette har bakgrund som konstnär och grafiker.

Agneta Lundberg – fotolärare sedan 14 år på Sturegymnasiet, fotograf men nu lärare på heltid, utbildad på bl.a. Nordens fotoskola och Valand/Högskolan för fotografi i Göteborg.

 

Tidningsgubbar – skapa fantasifigurer och kul snubbar av tidningspapper, tejp och färg Handledare: konstnär Magnus Sjöbleke och bildlärare Kerstin Söderholm
En workshop där vi skapar tredimensionella märkliga och personliga figurer och snubbar med hjälp av tidningspapper, tejp, lim och färg. En enkel och kul teknik som passar alla oavsett kunskapsnivå och ålder.
Handledare: konstnär Magnus Sjöbleke och bildlärare Kerstin Söderholm.
http://www.sjobleke.com/

Rulla till toppen