Presentationer 2016

fredag 8 april, 13:00

Kongressens öppnande, välkomnande och praktisk information

 

Föreläsning – Kunskapssyn, kunskapsbegrepp?

 

Ingrid Carlgren, professor i pedagogik vid Stockholms universitet är knuten till CeHum, Centrum för de Humanistiska ämnenas didaktik genom forskargruppen för estetiska lärprocesser och forskarskolan med inriktning mot praktiska kunskapstraditioner

 

Ingrid Carlgren har skrivit och medverkat i ett flertal böcker och artiklar, hennes senaste bok ”Kunskapskulturer och undervisningspraktiker” kom 2015 (Bokförlaget Daidalos) och har bl.a. följande presentationstext: Ett klassrum är ingen ö. Informationssamhällets utveckling och förändrade livsmönster påverkar skolans kunskapsuppdrag. ”Kunskapskulturer och undervisningspraktiker” handlar om förhållandet mellan kunskap och undervisning och om de utmaningar lärarens kunskapsarbete står inför. I boken diskuteras kunskap ur ett lärar- och utbildningsperspektiv.

Tillsammans med varje elevgrupp (åter)upptäcker och (åter)skapar läraren tidigare kunskapsmässiga landvinningar och bäddar för nya. En central och ständigt återkommande fråga är hur undervisningen kan utvecklas för att bättre främja elevernas kunskapsutveckling. Kunskaper utvecklas i och genom handlingar och visar sig som en förmåga att se, uppfatta och göra olika saker. Kunskaper blir på så vis uttryck för vår relation till omvärlden. Lärande handlar om att utveckla denna relation genom ett alltmer differentierat erfarande som gör det möjligt att se och göra nya saker.

Frågan om hur undervisningens praktiska utformning kan bidra till – eller motverka – elevernas lärande är central i boken och en av slutsatserna är att undervisningen måste utformas som en kunskapspraktik om den ska kunna fungera som en god miljö för elevernas lärande.

Presentation av Ingrid Carlgren på Stockholms universitet:

http://www.cehum.su.se/om-oss/personalpresentationer/carlgren-ingrid-1.96074

 

fredag 8 april, 15:15

 

Gymnasieutredningen – uppdrag och pågående arbete

Torun Rudin, Huvudsekreterare i utredningen

 

fredag 8 april, 15:45

 

Utforskande nyfikenhet och lustfyllda lektioner – med entreprenöriellt lärande

Ing-Marie Janzon är sångpedagog, körledare och författare till fyra böcker med fokus på röstutveckling och skapande kör.
Hon arbetar med körsång och sångare i alla åldrar och på alla nivåer.

Innovation och är en viktig drivkraft, med engagemang för metodik och pedagogik.

Idag kombinerar hon sitt arbete som egen företagare med en tjänst som sångpedagog och förstelärare vid Arts & Performance, S:t Eskils gymnasium, Eskilstuna. Hon deltar också i ett pilotprojekt på uppdrag av Skolverket vid Mälardalens högskola för att sprida entreprenöriellt lärande.

Hemsida/Blogg: http://resonans.nu

I det entreprenöriella läranderummet är allting ”på riktigt”. Där får eleverna äga sitt lärande med verklighetsförankrade uppgifter genom ett samspel mellan skola och samhälle.

Där arbetar en lärare som är dynamisk och iscensätter värdeskapande lärmiljöer och kreativa processer, vilket skapar meningsfull undervisning som motiverar eleverna.

”Ett enreprenöriellt förhållningssätt ska inte bara vara grädden på moset utan jästen i degen” (citat Ragnar Åsbrink, undervisningsråd på Skolverket).

Ing-Mari Janzon från S:t Eskils gymnasium i Eskilstuna och förstelärare med fokus på entreprenöriellt lärande, talar om lärarens uppgift att locka fram elevernas potential mot ett livslång lärande.

 

Lördag 9 april, 09:00-10:30Valbara workshops/presentationer/diskussioner

 

Diskussion tillsammans med Gymnasieutredningen

Gymnasieutredningen ska ta fram förslag på hur ett obligatoriskt estetiskt ämne ska återinföras i gymnasieskolan. Vad har vi estetlärare för synpunkter och önskemål?

Torun Rudin, Huvudsekreterare i utredningen

 

Ensembleundervisning – bedömning

Mellan klassrum och scen – en studie av ensembleundervisning på gymnasieskolans estetiska program – en ny doktorsavhandling i musikpedagogik. Karl Asp

http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=7765403&fileOId=7765407

 

Estetik & Media – Diskussionsforum

Kursplanering om upplägg, material och idéer samt bedömning/betygssättning

Välj önskade kurs(-er) att diskutera i samband med anmälan till denna programpunkt

 

Estetisk kommunikation – Diskussionsforum, (både kurs 1 och 2)

Vi presenterar egna upplägg för varandra och diskuterar material och idéer samt bedömning/betygssättning (alla inriktningar).

 

Konstarterna och samhället, Diskussionsforum

Vi presenterar egna upplägg för varandra och diskuterar möjligheter till samverkan med andra ämnen/lärare etc. Vilka är behöriga till denna kurs? Om behörighet saknas, hur löser ni det?

 

Kreativ fotoretusch

En praktiskt och lekfull workshop för dig med ingen eller liten erfarenhet av Photoshop. Samuel Carlsson, lärare i Medieproduktion och Fotografisk bild på Film & Musikgymnasiet, verksam som fotograf.

 

Lyssna på Mig – om konsten att beröra sina åhörare

Rösten är ett av våra viktigaste kommunikationsmedel. Den har stor betydelse för hur andra människor uppfattar oss. Det är inte bara Vad vi säger utan Hur, med vilken röstklang, tonfall, dynamik och artikulation. Att utveckla sin talröst påverkar hela personligheten.

Men vi kommunicerar även med vårt kroppsspråk. Kroppen talar, den är aldrig stum. Gester, mimik, blick, hållning och klädkod förmedlar en mängd information på bråkdelen av en sekund, antingen vi vill det eller ej.

Ing-Mari Janzon är förstelärare i entreprenöriellt lärande på S:t Eskils gymnasium i Eskilstuna. Där arbetar hon bl.a. med att utveckla entreprenöriella kompetenser hos eleverna med fokus på talrösten och kroppsspråket. Syftet är att stimulera elevernas förmåga i att kommunicera, samarbeta och våga stå i centrum.

I arbetslivet och i mötet med andra, har eleverna stor nytta av ett medvetet kroppsspråk och en röst som uttrycker det de verkligen vill säga. En röst som bär ända fram. Det handlar om att bli väl rustad för att i dialog möta nya krav, lösa problem, tro på sina idéer och förmedla dem till omvärlden. Goda förmågor för ett livslångt lärande i ett snabbt föränderligt samhälle.

Ing-Marie Janzon

 

Percussion Town – Skivbolag som pedagogiskt verktyg

Lärarlaget på estetiska programmet musik på Solbergagymnasiet i Arvika valde att starta ett skivbolag, vilket ger eleverna möjlighet att ge ut den musik som de skapar i undervisningen – ett verktyg för en tydligare profil mot eget skapande och en uppmuntran av elevernas kreativitet och motivation.

Lärarlaget på estetiska programmet musik Solbergagymnasiet:

Elisabeth Buréus, David Engström, Rebecca Proba, Anna Andersson Vass

 

Scorx lyfter din kör!

Med den interaktiva spelaren hos https://www.scorx.org kan dina elever öva körstämmor själva vid sin dator, platta eller mobil. Lyssnaren väljer själv volymen på var stämma och kan sjunga med i ord och ton eftersom musiken är inspelad med riktiga sångare. Notbilden rullar på skärmen med en pekare som följer med i noterna.

Nu kan dina elever själva hålla i stämrep, och du slipper kämpa med att skaffa fram stäminspelningar!

Du kan också köpa notbilderna via Scorx och på ett enkelt sätt fördela till hela kören via funktionen gruppköp. Du har koll på vart dina noter finns, och du tar tillbaka och omfördelar noterna vid nya gruppkonstellationer. Nu kan du alltså ha ett helt legalt digitalt notskåp för din skolkör, och dina sångare har alltid tillgång till sina noter.

Vi visar ytterligare möjligheter för din gehörs-och körundervisning med Scorx under vår workshop.

Lillemor Bodin Carlson

 

Skrivarworkshop

En inspirationsworkshop i kreativt skrivande.

Maria Fagerberg, rektor för Film & Musikgymnasiet och verksam författare

 

Skolledare möter Skolverket

Gemensamt nätverkande mellan skolledare och skolverkets representant. Hur ser vi på Estetiska programmet idag och i morgon? Kommer ett återinfört obligatoriskt estetiskt ämne att förändra förutsättningar för också estetiska programmet eller särskild variant med estetisk inrikting? Med flera frågor…

 

11:00-12:30 Valbara workshops/presentationer/diskussioner

 

Bild & formgivning – kurs- och bedömningsdiskussioner/Kursplanering

om upplägg, material och idéer samt bedömning/betygssättning

Välj önskade kurs(-er) att diskutera i samband med anmälan till denna programpunkt

 

Dansteknik – kurs- och bedömningsdiskussioner/Kursplanering

om upplägg, material och idéer samt bedömning/betygssättning

Välj önskade kurs(-er) att diskutera i samband med anmälan till denna programpunkt

 

Diskussion tillsammans med Gymnasieutredningen

Gymnasieutredningen ska ta fram förslag på hur ett obligatoriskt estetiskt ämne ska återinföras i gymnasieskolan. Vad har vi estetlärare för synpunkter och önskemål?

Torun Rudin, Huvudsekreterare i utredningen

 

Ensemble med körsång

Vi presenterar egna upplägg för varandra och diskuterar kursupplägg, moment, material och idéer samt bedömning/betygssättning. Hur balanseras t.ex. kördelen mot ensembledelen?

 

Fysisk teater – workshop

Jag vill visa på hur man i kursen fysisk teater kan förtydliga begreppen rörelse, rum, tid och kraft som är en av de punkter som tas upp under centralt innehåll i kursbeskrivningen.  Workshopen vänder sig framför allt till teaterlärare men jag tror att även danslärare och rytmiklärare kan ha behållning av innehållet.

Ingbritt Swanö Wiklander gick rytmikpedagoglinjen på Malmö Musikhögskola mellan 1975-78. Jobbade på dåvarande kommunala musikskolan i Malmö i 10 år. Sedan 1989 lärare på De Geergymnasiet i Norrköping. De första fem åren som musiklärare på musiklinjen, när estetiska programmet infördes 1994 tillfrågades jag om jag ville vara med och starta upp en dans- och teaterinriktning. Så småningom blev det för mycket att ha kvar musikbiten så den släppte jag någon gång i slutet av nittiotalet för att helt ägna mig åt att undervisa i teater och på den vägen är det. Jag är även utbildad logonom (röst och talpedagog med estetisk inriktning). Parallellt med min undervisning har jag jobbat inom olika amatörteaterföreningar och i fria teatergrupper där jag mestadels har stått för regin.

 

Förstelärare eller lektor i estetiska ämnen

diskussion kring vad detta innebär i arbetsuppgifter och uppdrag? Har ni tydliga arbetsuppgifter som ryms inom just denna del av tjänsten? Nedsättning i undervisning eller annan kompensation?

 

Musik – kurs- och bedömningsdiskussioner/Kursplanering

om upplägg, material och idéer samt bedömning/betygssättning

Välj önskade kurs(-er) att diskutera i samband med anmälan till denna programpunkt

 

Lyssna på mig – om konsten att beröra sina åhörare

Rösten är ett av våra viktigaste kommunikationsmedel. Den har stor betydelse för hur andra människor uppfattar oss. Det är inte bara Vad vi säger utan Hur, med vilken röstklang, tonfall, dynamik och artikulation. Att utveckla sin talröst påverkar hela personligheten.

Men vi kommunicerar även med vårt kroppsspråk. Kroppen talar, den är aldrig stum. Gester, mimik, blick, hållning och klädkod förmedlar en mängd information på bråkdelen av en sekund, antingen vi vill det eller ej.

Ing-Mari Janzon är förstelärare i entreprenöriellt lärande på S:t Eskils gymnasium i Eskilstuna. Där arbetar hon bl.a. med att utveckla entreprenöriella kompetenser hos eleverna med fokus på talrösten och kroppsspråket. Syftet är att stimulera elevernas förmåga i att kommunicera, samarbeta och våga stå i centrum.

I arbetslivet och i mötet med andra, har eleverna stor nytta av ett medvetet kroppsspråk och en röst som uttrycker det de verkligen vill säga. En röst som bär ända fram. Det handlar om att bli väl rustad för att i dialog möta nya krav, lösa problem, tro på sina idéer och förmedla dem till omvärlden. Goda förmågor för ett livslångt lärande i ett snabbt föränderligt samhälle.

 

Podpoesiremixworkshop

Under våren 2015 jobbade Stockholms Estetiska Gymnasium med podpoesi i många ämnen.

I Musikproduktion gör de remixer, dansklasserna koreograferar dikter, men också i svenska och samhällskunskap lyssnar och diskuterar de dikter, gör egna tematiska och andra antologier (listor) m.m.

http://podpoesi.nu & STEG (Stockholms estetiska gymnasium) i skön förening.

Magnus William-Olsson, Magnus Lange

 

Samarbete skapar sammanhang

presentation av ett ämnesöverskridande projekt mellan historia 1b och estetisk kommunikation.

Mia Steen, Ulf Alsterlund, Kulturama gymnasium, Stockholm

 

Studiebesök/Visning – Arbetets museum

Ett fantastiskt museum där vi får guidad visning och också möjlighet att själva välja i det stora utbudet. Det finns en permanent utställningen om rullerskan Alva Carlsson som arbetade 35 år i Strykjärnet, som huset kallas (namnet blir tydligt så fort huset syns). Historien om Alva, som på ett lite speciellt sätt åskådliggör Alva Carlsson som arbetade som rullerska i Strykjärnet 1927-1962.

På EWK-museet finns en permanent utställning om Ewert Karlsson, mer känd under signaturen EWK. Han är en av Sveriges mest kända politiska tecknare och utställningen berättar om hans liv och arbete.

På EWK-museet finns även ett galleri med nära 2000 av EWK:s teckningar. Här visas också tillfälliga temautställningar samt bilder av andra politiska tecknare.

Under våren (27/2-5/6) visas utställningen Alla ska passa in. Hur känns det att bli utfryst? Vilka mekanismer ligger bakom? Och vad kan vi göra när vi har dömt orättvist? Med utgångspunkt i ungas berättelser utforskar Alla ska passa in relationen mellan gruppen och individen. I nio moduler får besökaren titta närmare på stereotyper om kropp, kön, klass, ålder, funktionshinder, åsikt, bakgrund, sexualitet och tro.

Utställningen handlar om paradoxen med vårt dömande. Å ena sidan måste vi döma varandra, eftersom ingen grupp kan fungera utan lagar, spelregler ..

http://www.arbetetsmuseum.se

 

Studiebesök/Visning – Visualiseringscenter

Guidad visning och presentation av Visualiseringscenter C som är ett konsortium bestående av Norrköpings kommun, Linköpings Universitet, Norrköping Science Park och Interactive Institute Swedish ICT. Centret är en mötesplats kring visualisering för forskning, näringsliv, allmänhet och skola. Utgångspunkten ligger i den visualiseringsforskning av världsklass som bedrivs vid Linköpings universitet, Campus Norrköping.

http://visualiseringscenter.se

 

Teater – kurs- och bedömningsdiskussioner/Kursplanering

om upplägg, material och idéer samt bedömning/betygssättning

Välj önskade kurs(-er) att diskutera i samband med anmälan till denna programpunkt

 

Workshop Bild – Krokiteckning

På De Geergymnasiets bildinriktning jobbar vi med att träna seendet är att teckna kroki.

Vi bjuder därför på en ”vanlig elevlektion” i kroki, som en Workshop. Krokin kommer att äga rum i vår ateljé på Lennings. Alla deltagare får stå vid ett staffli runt ett podium där modellen står. Material vi kommer att använda är t.ex: Mackulaturpapper, brunpapper, kol, mjuk blyerts, sudd, blompinne, tidningspapper, klister, siktruta, vattenfärg, kladdkrita…….

 

13:30- 15.00 Valbara workshops/presentationer/diskussioner

 

Dansgestaltning/-improvisation – kurs- och bedömningsdiskussioner

om upplägg, material och idéer samt bedömning/betygssättning

Välj önskade kurs(-er) att diskutera i samband med anmälan till denna programpunkt

 

Diskussion tillsammans med Gymnasieutredningen

Gymnasieutredningen ska ta fram förslag på hur ett obligatoriskt estetiskt ämne ska återinföras i gymnasieskolan. Vad har vi estetlärare för synpunkter och önskemål?

Torun Rudin, Huvudsekreterare i utredningen

 

Kompositionsundervisning i helklass – Workshop

Workshopen ger konkreta exempel på hur kompositionsundervisning kan bedrivas i helklass där elevernas förkunskaper är mycket ojämna.

Mattias Svensson Sandell, föddes i Ystad 1971 och är sedan 2000 utbildningsledare och lärare på Gotlands Tonsättarskola i Visby. Mattias har därmed ägnat en stor del av sitt yrkesliv åt utbildning av unga tonsättare. De senaste åren har för Mattias inneburit ett uppsving i komponerandet, bland annat genom samarbetet med den tyske pianisten Ortwin Stürmer för vilken Mattias just nu färdigställer en konsert för piano och blåsorkester.

Mattias är tonsättarutbildad på Musikhögskolan i Malmö för Hans Gefors, Rolf Martinsson och Kent Olofsson med diplomexamen 1996. Han har även studerat teoripedagogik på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm för bland andra P G Alldahl och Lars-Erik Rosell.

Mattias har komponerat mestadels kammarmusik men även orkestermusik, vokalmusik och elektronisk musik. Ur verklistan kan nämnas barnoperan Honungshjärta (till Malmö Musikteater), pianokonserten Out Of Life Comes Life (till pianisten Maria Ingemarsson och Göteborgs Kammarsolister), The Theater of Oklahoma (till Gotlands Blåsarkvintett), Time and space died yesterday för tuba och sopran (till danska ensemblen ALTUS) samt Strings for piano (till Ortwin Stürmer).

Mattias är också musikpolitiskt aktiv som styrelseledamot i Föreningen Svenska Tonsättare (FST), STIM samt Visby International Centre for Composers (VICC).

http://www.gotlandstonsattarskola.com/sv

 

Musikpedagogik som ett kunskapsäventyr, elev- och lärarerfarenhet som begrepp för musikalisk kunskap, lärande och undervisning. Ny doktorsavhandling, 2015, Music Education as an Adventure of Knowledge – Student and Teacher Experience as Conceptualizations of Musical Knowledge, Learning and Teaching.

http://pure.ltu.se/portal/files/102833068/Johan_Nyberg_.pdf

Johan Nyberg

 

Nätverksmöte, Estetiska verksamheter vid Gy-särskolor

Ganska nyligen kom ämnes och kursplanerna för de estetiska verksamheterna. Hur upplever vi dessa nu? Diskussion kringupplägg, material och idéer samt bedömning/ betygssättning. Tag med exempel och/eller presentationer. Vi vill gärna skapa ett nätverk för de som arbetar med estetiska verksamheter på gymnasiet, som stöd och inspiration också framöver.

Carina Lodestrand, Undervisningsråd vid Skolverket med ansvar för Gy-särskolorna, finns på plats för detta programpass.

 

Nätverksmöte, för skolor som idag har Spetsutbildningar (alla inriktningar)

tillsammans med Konstnärliga högskolor och motsvarande lärarutbildningar vid Högskolor inom det estetiska området

 

Nätverksmöte

för skolor som idag har Särskild variant med estetisk inriktning (alla inriktningar).

 

Queer, genus och norm i pedagogiska rum. Genusperspektiv i skapande/ konstnärlig process (alla inriktningar)

QUEER & NORMKRITIK

Hur gestaltar sig queer och normkritik i konst och kultur? / Diskrimineringslagen som utgångspunkt för storytelling i estetiska ämnen. / Efter en inspirerande presentation av exempel på hur genus och normkritik kan gestalta sig i det samtida kulturlivet diskuterar vi hur dessa perspektiv bidrar till kreativitet i kunskapsprocesser. / Identitet och jagskapande, tolkningsföreträde, när queer och normkritik blir till en resurs för skapandet.

Ida Kriisa har en magisterexamen i bildpedagogik från Konstfack där hon bland annat studerat konstnärliga forskningsprocesser, fotografi och videokonst, illustration på Central Saint Martins i London samt samtida estetik på Södertörns högskola. Hon undervisar på Kulturama, Konstfack och Forsbergs reklamskola.
Ida Kriisa undervisar i praktisk estetiska ämnen samt konst och kultur på gymnasiet, i storytelling, konstteori, konsthistoria och normkritik på eftergymnasiala utbildningar. Handleder i konstnärliga forskningsprocesser, hennes undervisning präglas av ett normkritiskt förhållningssätt där varje elev uppmuntras till att utveckla det egna konstnärliga uttrycket i relation till samhället.
Ida Kriisa har också varit verksam performancekonstnär.

 

Skapande kör för alla åldrar – med musiken i centrum och leken som form

Intresset för att använda dramatiska och koreografiska element i en körkonsert växer. I denna workshop får du som körledare konkreta verktyg att använda i skapandet av konserter som är unika! Ing-Marie Janzon ger dig metoder för att inspirera dina körsångare till att våga ta plats på scenen och fånga publiken med sin totala närvaro.

Hon arbetar på ett lekfullt sätt med olika improvisationsövningar för att iscensätta körmusik med rörelsegestaltning anpassad efter körsångarnas förutsättningar. Så här skriver hon i sin bok Skapande kör:

”Alla i kören kan vara delaktiga, utan att vara utbildade dansare, skådespelare eller koreografer. Vi har alla den kunskapen inom oss, men bristande självkänsla och ovana vid att ”tala med vår kropp” begränsar vår förmåga och gör oss osäkra. Det mest primära är då att hitta pedagogiska metoder som lockar fram lusten och glädjen för att kommunicera och bli medveten om sina uttrycksmöjligheter. Framför allt handlar det om mod: Att våga öppna sig, våga stå i centrum, våga vara spontan och släppa loss sin kreativitet och fantasi.”

 

Ögonblick i klassrummet – interaktion och samtal om elevers fotografier på gymnasiet

Ola Lindholm presenterar sin licentiatuppsats som förutom bild- och fototeori handlar om beskärning av elevens fotografi

En kamera fångar ögonblick av det ljus som människan kan uppfatta, eller verkligheten som det ibland kallas. Dessa ögonblick i form av fotografier, arbetar elever och lärare med på gymnasiet i ämnet Fotografisk bild. I den studie som föreläsningen utgår från, har jag följt en fotolärare och hans elever i årskurs 3 på gymnasiet. Studien fokuserar på hur elever och lärare interagerar när eleverna arbetar med samt redovisar sina fotografier. Föreläsningen tar upp fotoämnets koppling till bildämnet, skillnader och likheter samt lite om den forskning som finns inom ämnena.  Det kommer även att ges konkreta exempel på hur det samtalas om bildspråket i de förhandlingar som lärare och elever har när eleverna redigerar sina bilder. Frågor som tas upp är hur det sociala samspelet organiseras under lektioner och redovisningar, vad som görs viktigt och relevant i dessa interaktioner samt hur de bildteoretiska- och yrkesmässiga kunskaperna framträder i samtalen mellan elever och lärare.

Ola Lindholm, Bild och medielärare på Sundstagymnasiet i Karlstad. Har jobbat både i grundskola, gymnasiet samt i olika lärarutbildningar. Just nu i den kompletterande pedagogiska lärarutbildningen för de som vill bli Medielärare, vid Karlstad universitet.

 

15:30-17:00 Valbara workshops/presentationer/diskussioner

 

Att arbeta kreativt med ljud i grupp, presentation/workshop

Konkreta uppslag på hur man på olika sätt kan arbeta med ljud och lyssnande i gruppundervisning; fältinspelningar, soundscape, ljudexkursioner och lyssningsövningar.

Erik Peters, Gotlands Tonsättarskola, är född 1970 och fick sin tonsättarutbildad vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm.

Han undervisar i elektroakustisk musik på Gotlands Tonsättarskola. Eriks musik har spelats av bla Oslo Sinfonietta, Poing och Radiosymfonikerna.

Han har sedan några år tillbaka ett duoprojekt med lutenisten Peter Söderberg, där de tolkar verk av Cage, Lucier, Reich och Tenney för olika knäppinstrument och elektronik. Eriks originalmusik till hörspelet En kung lyssnar har nominerats till både Ikarospriset och Prix Italia. 2006-2007 var Erik konstnärlig ledare för festivalen Nordiska musikdagar.

http://www.gotlandstonsattarskola.com/sv

 

Dramaworkshop av och med elever

Låt eleverna leda, inta ett elevperspektiv och prova på att improvisera! Ledare: Elever från Scen och artist, åk 3, Film & Musikgymnasiet

 

Gymnasiearbetet Diskussionsforum

Hur arbetar vi med gymnasiearbetet och hur (och vad) bedömer vi? Vilka redovisningsformer använder vi på vår skola, Uppsats/rapport eller Konstnärlig redovisning/arbete? Vad är ett konstnärligt arbete? Tag med och presentera god och kanske också ”dåliga” exempel på arbeten.

 

Historia 2b Kultur – Diskussionsforum

möjligheter till samarbeten mellan historielärare och estetlärare integrering och upplägg. Finns det öppenhet och möjlighet hos skolledningar att göra tjänster blandade i kursen? Tag gärna med exempel på samarbeten – som genomförts eller som finns på planeringsstadiet.

 

Integrering och samverkan mellan musikämnena

Samtal omkring hur praktisk integrering och samverkan mellan musikämnena kan se ut, vilka positiva effekter det får för elevernas lärande och vilka eventuella problem som kan uppstå.

David Richardsson och Lasse Petersson, Film & Musikgymnasiet

 

Introduktionsprogram med estetupplägg

Samtal kring hur introduktions-program kan planeras och genomföras i nära samverkan med estetiska programmet.

Maria Fagerberg, rektor för Film & Musikgymnasiet

 

Scorx lyfter din kör!

Med den interaktiva spelaren hos https://www.scorx.org kan dina elever öva körstämmor själva vid sin dator, platta eller mobil. Lyssnaren väljer själv volymen på var stämma och kan sjunga med i ord och ton eftersom musiken är inspelad med riktiga sångare. Notbilden rullar på skärmen med en pekare som följer med i noterna.

Nu kan dina elever själva hålla i stämrep, och du slipper kämpa med att skaffa fram stäminspelningar!

Du kan också köpa notbilderna via Scorx och på ett enkelt sätt fördela till hela kören via funktionen gruppköp. Du har koll på vart dina noter finns, och du tar tillbaka och omfördelar noterna vid nya gruppkonstellationer. Nu kan du alltså ha ett helt legalt digitalt notskåp för din skolkör, och dina sångare har alltid tillgång till sina noter.

Vi visar ytterligare möjligheter för din gehörs-och körundervisning med Scorx under vår workshop.

Lillemor Bodin Carlson

 

Stadieövergångar gymnasiet – Estetiska lärarutbildningar och konstnärliga högskolor

Nätverksmöte för Konstnärliga högskolor och högskolor med våra estetiska lärarutbildningar. Alla inriktningar, ev fördelning med fokus på olika inriktningar kan bestämmas av diskussionsgruppen. Passet är tänkt för både gymnasieskolan och högskolan.

Många av våra estetelever söker sig vidare till högskolan inom de ”Estetiska” inriktningsområden de ägnat stor del av gymnasieåren åt. Vilka förväntningar har ”vi” estetlärare på mottagande högre utbildningar, på antagningsprov med mera. Vilka önskemål och ”krav” har högskolan på vad estetelever har eller bör ha med sig från gymnasiet?

Intressant är också att jämföra hur vi förhåller oss till denna stadieövergång inom de olika inriktningarna.

söndag 10 april, 09:00

Learning study, variationsteori och den estetiska bildningens pedagogik.

”Learning study” är en form av kollegialt lärande som innebär att några lärare tillsammans söker finna vad som är nödvändigt för att eleverna skall kunna göra ett specifikt lärandeobjekt (”what is meant to be learned”) till sitt. Den skiljer sig från andra former av kollegialt lärande, genom att den bygger på en teoretisk grund. Denna grund har mestadels varit Variationsteorin. Vad människor än har att lära sig, enligt den, är det nödvändigt att bli varse om vissa kritiska skillnader mot bakgrund av vissa kritiska likheter. Istället för tvärtom, som vi vanligtvis tänker oss ( att bli varse om vissa kritiska likheter mot bakgrund av vissa skillnader). Detta kommer att illustraras genom exempel på hur lärare gör det möjligt för elever att bli bättre på att förnimma och/eller gestalta estetiska aspekter av världen omkring oss.

Ference Marton är professor emeritus i pedagogik vid Göteborgs universitet sedan 2006, där han dessförinnan var professor från 1977. Han var en ledande gestalt i den så kallade INOM-gruppen (Ference Marton, Lars Owe Dahlgren, Lennart Svensson, Roger Säljö) som 1977 utkom med den då banbrytande boken Inlärning och omvärldsuppfattning (därav namnet INOM). Ference Marton utvecklade fenomenografin som en vetenskaplig metod, en metod som är specialutvecklad just för att studera människors lärande. Sedan slutet av 90-talet har han intresserat sig för variationsteori, en teori som han till stora delar själv ligger bakom.

Presentation av Ference Marton på institutionen http://idpp.gu.se/om-idpp/personal?userId=xmarfe

Om Learning study i Lärarnas Nyheter: http://www.lararnasnyheter.se/mivida/2013/03/01/learning-study-ar-kollektiv-resa

Länkskafferi på Skolverket om Learning Study: http://skolverket.se/sok?page=search&website=&q=learning+study

Göteborgs universitet har f.a. med grund från Ference Marton utvecklat Learning Study till ett eget område: http://ls.idpp.gu.se och på Gu’s institution för didaktik och pedagogisk profession: http://idpp.gu.se/forskning/forskningsprojekt/learningstudy

 

söndag 10 april, 11:00

 

Konstnärligt ledarskap – ett ledarskap tillsammans

 

Hans Lundgren, f.d. Director Musices vid Linköpings universitet.

Dirigentens roll sägs ibland var det mest auktoritära yrkan man kan tänka sig, men egentligen bygger hela dirigerandet på samarbete. Att skapa och utveckla samarbete, i en grupp. Ofta en stor grupp. Och i många sammanhang ska gruppen fungera utan att det skapas musik ö.h. Ett konstnärligt ledarskap är ett ledarskap tillsammans.

Hans Lundgren växte upp i Lund. Han är utbildad vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, har studerat dirigering för Eric Ericson m.fl.

Lundgren var anställd vid Linköpings universitet från 1986 och var director musices där 1993–2014. Han har varit dirigent för Linköpings Studentsångare, Östgöta Kammarkör och den akademiska damkören Linnea. Han var 2003–2007 ordförande i Föreningen Sveriges Körledare samt vice ordförande i Körsam. Han har också skrivit, förutom en del kompositioner, arrangemang och artiklar, boken Klara kören!: om körens organisation och ledning : en handbok för dirigenter och andra körledare.

Sedan 2015 är Hans Lundgren dirigent för Linköpings Damkör och musikrecensent i Östgöta Correspondenten.

Hans har en blogg ”Kulturknutar” där han ofta kåserar kring vardagliga händelser, ofta handlar det om god mat och dryck: http://hanslundgren.blogspot.se

Där finns också ”Hasses Språklåda”, där han lyfter fram ord och språkangelägenheter som retar eller roar.

 

söndag 10 april, 12:00

Skolverket, Nyheter för gymnasieskolan och estetiska ämnen

Sverker Zadig, Nationell Estetisk Kongress

Sammanfattning av årets kongress, gemensamma frågor kring våra möjligheter att hjälpas åt, i gemensamma eller i varandras såväl kurser som andra arbetsuppgifter.

 

söndag 10 april, 12:30

Kongressens avslutande

Rulla till toppen