08.30-10.00 | Valbara workshops/presentationer/diskussioner
- Civilkurage – Ett projekt inom kursen Historia 2b i samarbete mellan lärare i historia och estetiska ämneslärare. Presentation av upplägg och diskussion
- Gitarrist Javisst! Gitarrorkester för INSÅ och Ens2, Andreas Genberg
En praktisk workshop där vi spelar och diskuterar olika stycken ur gitarrorkesterrepertoaren. Noter skickas ut i förväg.
- Form – Med tejp och papper, med Lina Berggren
Med tejp och papper – Vi bygger och konstruerar skulpturer med tejp och papper. Samtal om kurser i Form. Vänder sig till dig som undervisar i bild- och formkurser
- Kroppens optimala prestation. Maria Sjögren är fysioterapeut, ergonom och coach med specialkompetens för artister och musiker
För många kulturarbetare är smärta en del av vardagen. Det behöver inte vara så. När vi hjälper kroppen att återskapa naturlig hållning och ett naturligt rörelsemönster åtgärdar vi grundorsaken till besvären. Det kan resultera i att bli av med spända axlar, ömma muskler och återkommande ryggbesvär. Föreläsningen ger dig förståelse för ett nytt sätt att se på kroppens hållnings- och stabiliseringsmuskulatur. Du får verktyg för att återskapa kroppens naturliga balans och funktion.
Maria är även riksspelman på fiol. Mer info: http://www.bodyartmind.se www.orkesteröra.nu
- Långimprovisation, i en mix av improvisation och rollspel tränas en rad olika skills, Lena Carlsson
Lena Carlsson är skådespelare och teater lärare vid Kulturama Estetiska gymnasium, Teaterprogrammet.
Hon är utbildad vid Teaterhögskolan i Göteborg och har arbetat som frilansande skådespelare och undervisar i ämnena Scenisk gestaltning och regi. Hon varvar undervisning med frilansuppdrag, och har även arbetat med rollspel inom jämställdhetsutbildning och våld i nära relation.
”Dra åt skogen Margot” som spelades på Djurgården i Stockholm. Hon är just nu aktuell i dokumentären Kärlek och Skilsmässa.
Workshop
Detta är en workshop där vi arbetar med en form av långimprovisation. Tillsammans bestämmer deltagarna plats, rollfunktioner och händelseförlopp. Genom en form av heta stolen skapas sedan karaktärerna. Deltagarna bygger rummet, väljer kostym och rekvisita och sedan kör vi.
Under improvisationens gång arbetar alla tillsammans i rummet, och olika situationer uppstår, planerade och oplanerade.
Här får du som deltagare en metod att ta med dig som du sedan kan använda både i klassrum, teatersal eller varför inte ute på stan.
Genom denna mix av improvisation och rollspel tränas en rad olika skills, och alla deltar på sina egna skapade villkor.
Jag har gjort denna övning som ren skådespelarträning där elever arbetar med specifika roller som en förberedande del i ett karaktärs arbete, och jag har gjort den med mer oerfarna elever som en del i att träna sig i improvisationens olika moment.
Alla som känner lust inför att delta är välkomna!
- Nätverksmöte Gymnasiesärskolans estetiska verksamheter
- Skolverket möter Skolledarna. Undervisningsråd Andreas Bhatti, Skolverket
- Tre flugor i en smäll! Att synka kunskapskrav som finns i INSÅ1, INSÅ2, MUIGEH01 och Ensemble med körsång
Uppgifter inom musikkurserna INSÅ1, INSÅ2, MUIGEH01 och Ensemble med körsång som är knutna till kunskapskrav som finns i flera av kurserna. Presentation av upplägg och diskussion.
- Working progress - VFX-artist - visual effects och Livesänd TV – Yrkeshögskolan Xenter – lärare och utbildningsledare
|
10.00-10.30 | Förmiddagskaffe |
10.30-12.00 | Valbara workshops/presentationer/diskussioner
- Dansworkshop i modern dans, Att skapa material inom ämnet Dansteknik 1, 2 eller 3, rummet och flöde är i fokus, Charlotte Johansson
Hur skapar vi material som passar elever som är på olika nivåer i samma grupp? Hur kan man, med enkla medel bygga upp klassmaterial så att alla elever känner sig utmanade? Välkommen till dansworkshop där rummet och flöde är i fokus. Uppvärmning, diagonalövningar och en kort koreografi kommer att genomföras med tid för diskussion i slutet på lektionen.
Vänder sig dig som arbetar som danslärare inom ämnet Dansteknik 1, 2 eller 3.
- Drömmen om det goda, Marie Boris-Möller
Marie Boris-Möller är medgrundare till den ideella föreningen Drömmen om det goda med gedigen erfarenhet från kultur, näringsliv och den ideella sektorn. Marie leder idag den operativa verksamheten som generalsekreterare för Drömmen om det goda.
Kan elever hitta sin egen väg till lugn och ro?
I vår vardag med överflöd av information, många stressfaktorer, högt tempo med många val och konfliktsituationer behöver alla få mer tid för lugn och ro. Forskning och erfarenhet visar att regelbundna enkla övningar med våra metoder ökar välbefinnande och minskar stress, våld och aggressivitet. På så sätt kan alla hitta sin egen väg till lugn och ro.
I februari 2015 fick Drömmen om det goda veta att vi erhållit ett stort stöd från Allmänna Arvsfonden för att genomföra ett nationellt projekt i gymnasieskolor, ”Mitt lugn”. Elever tränar enkla mindfulness-baserade övningsformer på lektionstid i åtta veckor. De får sedan stöd att lära elever i de yngre årskurserna metoderna. Förhoppningen är att metoderna ska leva vidare på skolorna genom elevernas egna engagemang.
www.drommenomdetgoda.se
- Ensemble 2, Diskussion om upplägg för att komma åt flera av betygskriterierna
- Fördjupad lyssning och formlära inom kurserna GeMu och Arrangering/Komposition, Mattias Svensson Sandell, Gotlands Tonsättarskola
Hur tar vi oss an momenten form i relation till gehörsträning inom kurserna Gehörs- och musiklära och Arrangering och komposition? Mattias Svensson Sandell, utbildningsledare på Gotlands Tonsättarskola, berättar och visar konkreta exempel på undervisningsmaterial och metoder som används på Gotlands Tonsättarskola.
- Kreativa processer för bildskapande med Marie Gunnarsson
Hur olika ingångar i uppgifter kan uppmuntra det kreativa skapandet. Skapande och samtal.
Vänder sig till dig som undervisar i estetiska ämnen
- Kulturhistoria och Konstarterna och samhället, diskussion om upplägg och bedömning. Hur kan vi möjliggöra för eleverna att få mer ”praktisk” kulturhistoria?
- #maxadfotografi - få inblick i ett sociala medier-experiment, Björn Lundberg och Urban Åsell
Presentation om ett experiment som mediaelever genomfört inom undervisningen för att se hur sociala mediers algoritmer fungerar i praktiken.
- Nätverksmöte, för skolor som idag har Estetisk Särskild variant på Humanistiskt, Samhällsvetenskapligt eller Naturvetenskapligt program
- Rösten och Jag, Lekfulla andnings- och gestaltningsövningar med syfte att du ska hitta din röst med Kjell Wremert
En workshop som tar dig med på en spännande resa som börjar djupt nere i magen och slutar långt utanför munnen. Vi gör lekfulla andnings-och gestaltningsövningar med syfte att Du ska hitta Din röst.
Vänder sig till dig som har rösten som arbetsredskap och/eller vill använda detta spännande instruments möjligheter i t.ex. teater- och musikundervisningen.
- Tre nycklar för att hantera nervositet och stress, Louise Hellbom är mental coach, yogaterapeut och socialantropolog. Hon arbetar med tekniker och metoder för att stabilisera kropp och sinne och utveckla motståndskraft mot utmaningar.
Inom estetiska praktiker finns en nära koppling till nervositet och stress då uttrycken, konsten, musiken och dansen ofta iscensätts och visas upp för en publik. Det mötet skapar inte sällan förväntan. Men också just nervositet, vilket handlar om våra nervers respons på en utmaning. Nervsystemet kopplar samman kroppen och tankarna.
Under detta seminarie pratar vi om, och provar på, vad du kan göra för att påverka kroppens tillstånd och nervernas kommunikation för att öka trygghet, stabilitet och lugn. Du får verktyg som är användbara både vid nervositet och annan stress.
Mer info:
www.bodyartmind.se
www.orkesteröra.nu
|
12.00-13.30 | Lunch |
13.30-15.00 | Valbara workshops/presentationer/diskussioner
- Anta rollen som kartläggare och skapa en egen karta av världen genom direkt kontakt med landskapet med Alexander Lövgren
En egen karta kan vara intressant för de som vill utforska- eller undervisa om kopplingar mellan bilder och sanningsanspråk.
Vänder sig till dig som till undervisar i Konstarterna och samhället eller Kultur- och idéhistoria.
- Dansworkshop – DansVariation, workshop med fokus på kropp, rum och dynamik för elever i gymnasiesärskolan, med Susan Hull
DansVariation är ett projekt Susan Hull har lett under 2022 för unga vuxna med IF. En öppen klass i veckan med uppvärmningsövningar, samarbetsövningar, teknikträning och koreografi. Baserad på Labans Rörelseanalys med kopplingar till kropp, rum och dynamik har Susan skapat övningar som kan genomföras på en mängd olika sätt och på olika nivåer.
Denna dansworkshop är för dig som är intresserad av dans och rörelse. Eftersom övningarna landar i varje deltagares eget rörelsespråk behöver du inte ha förkunskaper i dans. Lektionen är fysisk men utifrån dina egna förutsättningar. Vi kommer att arbeta med satt material men även moment av eget skapande i samarbete med andra för att förstärka det egna rörelsespråket.
Vänder sig dig som arbetar som arbetar med estetiska ämnen inom Gymnasiesärskolan.
- Drömmen om det goda, Marie Boris-Möller
Marie Boris-Möller är medgrundare till den ideella föreningen Drömmen om det goda med gedigen erfarenhet från kultur, näringsliv och den ideella sektorn. Marie leder idag den operativa verksamheten som generalsekreterare för Drömmen om det goda.
Kan elever hitta sin egen väg till lugn och ro?
I vår vardag med överflöd av information, många stressfaktorer, högt tempo med många val och konfliktsituationer behöver alla få mer tid för lugn och ro. Forskning och erfarenhet visar att regelbundna enkla övningar med våra metoder ökar välbefinnande och minskar stress, våld och aggressivitet. På så sätt kan alla hitta sin egen väg till lugn och ro.
I februari 2015 fick Drömmen om det goda veta att vi erhållit ett stort stöd från Allmänna Arvsfonden för att genomföra ett nationellt projekt i gymnasieskolor, ”Mitt lugn”. Elever tränar enkla mindfulness-baserade övningsformer på lektionstid i åtta veckor. De får sedan stöd att lära elever i de yngre årskurserna metoderna. Förhoppningen är att metoderna ska leva vidare på skolorna genom elevernas egna engagemang.
www.drommenomdetgoda.se
- Ett konstnärligt & Salutogent perspektiv, Samtycke, sexualitet och relationer. Teresia Vigil Lundahl & Maria Diephuis
Maria Diephuis, Ämneslärare i musik med en magister i musikterapeut från KMH, Kungliga musikhögskolan. Maria är verksam på musikerinriktningen och gymnasiesärskolan på Fryshusets gymnasium och frilansar som sångerska.
Teresia Vigil Lundahl, Ämneslärare i dans med en MA i koreografi med inriktning mot samtida dansdidaktik från SKH, Stockholms konstnärliga högskola. Teresia är verksam som danslärare på Fryshusets gymnasium och frilansar som danskonstnär. Förstelärare i samtycke, sexualitet och relationer på Fryshusets gymnasium sedan 2021.
Vi presenterar vetenskapliga forskningsrön där neuroscience och de konstnärliga uttrycken har prövats genom olika interventioner som kan inspirera vid implementeringen av samtycke, sexualitet och relationer i de praktiskt estetiska ämnena. Tvärvetenskapliga studier visar att konstnärliga praktiker och uttryck kommer spela en större roll för att skapa hållbara samhällen som upplevs som meningsfulla och utvecklande.
Vi kommer även mer konkret att presentera hur Fryshusets gymnasium har valt att arbeta med Globala mål 3, god hälsa och välbefinnande för att hitta ingångar till ett konstnärligt och salutogent perspektiv utifrån läroplanen och våra kursplaner.
Fryshusets gymnasium kommer under läsåret 2022/2023 även att starta en podcast i samarbete med RFSU med utgångspunkt utifrån deras "Vill du"-projekt kring kommunikation, samtycke och ömsesidighet.
Ämneslagen i dans och teater på Fryshusets gymnasium deltar från hösten 2022 i varsin forskningsstudie i samarbete med SKH, Stockholms konstnärliga högskola och KMH, Kungliga musikhögskolan.
- Från kroppen till knoppen, Maria Sjögren är fysioterapeut, ergonom och coach med specialkompetens för artister och musiker
Stress och scenskräck begränsar vår insats och vår prestation. I den här workshopen undersöker vi hur kroppen kan hjälpa till att lugna ett oroligt sinne. Genom andning, stabilitet och grundning kan vi påverka vårt lugn-&-ro-system. Du får pröva på övningar som kan användas i samband med scenframträdande.
Mer info:
www.bodyartmind.se
www.orkesteröra.nu
- Gymnasiearbetet, diskussionsforum. Alla inriktningar
- Konstnärlig modellering för 3D-printing - Yrkeshögskolan Xenter berättar och visar om 3D-printing – lärare i 3D, Nichlas Larsson
- Krig och Väpnade konflikter i Kulturuttryck, Främst för Konstarterna & samhället samt Estetisk kommunikation, Ida Kriisa
Ida Kriisa är profilansvarig för KONST & DESIGN vid Kulturama gymnasium.
Från trummarslagarpojkar till svensk gangster rap.
Visuell konst, dans, graffiti och installationskonst.
KRIG, KRIS OCH VÄPNADE KONFLIKTER har i alla tider bearbetats i kulturella uttryck. Antingen under läkningsprocessen eller i realtid för att kommunicera, informera eller för att sprida propaganda. Olika estetiska uttryck används för att mobilisera och rekrytera.
Via uttryck av krig kan vi kunskap om konflikter runt om i världen.
Via uttryck av krig kan krigsförbrytelser upptäckas och i efterhand kan bilden utgöra vittnesmål om brott mot folkrätten.
Via kunskap om hur estetiska uttryck på olika sätt kan vara kopplade till väpnade konflikter och krig kan vi öka vår kunskap om vår omvärld, få ett bredare perspektiv på vad kulturuttryck gör, skapar mening eller rustar oss för att kritiskt förhålla oss till dem.
Presentation av hur man inom ramen för konstarterna och samhället, estetisk kommunikation kan arbeta med detta angelägna tema.
Ett brett exempel på kulturuttryck som utgör referensram och presentation av didaktiska verktyg som detta angelägna tema kan behöva.
Skolan ska våga beröra svåra och angelägna teman.
Till detta undervisningsmaterial finns exempel av DAESH-propaganda och gängkriminalitet. Det senare ett ytterst angeläget tema att förhålla sig till som lärare i Sverige år 2022.
Referenser till föreläsning: kriminaljournalisterna Lasse Wierup (DN), Diamant Salihu (SVT), Amnesty, Bilden av Krig på Bonnier Konsthall m. fl.
- Kursen Ensemble med körsång – diskussion kring upplägg och bedömningar
- Visning Västerås länsmuseum och konstmuseum
http://vasteraskonstmuseum.se/om-vasteras-konstmuseum/karlsgatan-2/
http://vasteraskonstmuseum.se
|
15.00-15.30 | Eftermiddagskaffe |
15.30-17.00 | Valbara workshops/presentationer/diskussioner
- Att bearbeta kriget i övning, i gestaltad form, Lena Carlsson
Lena Carlsson är skådespelare och teater lärare vid Kulturama Estetiska gymnasium, Teaterprogrammet.
Hon är utbildad vid Teaterhögskolan i Göteborg och har arbetat som frilansande skådespelare och undervisar i ämnena Scenisk gestaltning och regi. Hon varvar undervisning med frilansuppdrag, och har även arbetat med rollspel inom jämställdhetsutbildning och våld i nära relation.
”Dra åt skogen Margot” som spelades på Djurgården i Stockholm. Hon är just nu aktuell i dokumentären Kärlek och Skilsmässa.
Workshop
Detta är en praktisk workshop som tar avstamp i en övning av den engelske teaterpedagogen Brian Way. Han var verksam i England och denna övning kom till ur ett behov att bearbeta traumatiska upplevelser av krig.
Jag använder den varje år i kursen scenisk gestaltning 1 och den handlar om att via kroppen skapa dramatiska situationer där eleverna undersöker en process som landar i en scenisk gestaltning.
I år har den fått en aktualitet och min förhoppning är att flera ska använda den då den skapar meningsfulla scener och samtal kring empati och flykt.
Alla är välkomna att delta, det krävs inga förkunskaper.
- Dansworkshop Dans för Hälsa, är en forskningsbaserad insats för att förebygga och behandla psykisk ohälsa hos ungdomar. Fokus ligger på att lyfta fram elevernas resurser genom att uppmuntra rörelseglädje och inte prestation, Susan Hull och Charlotte Johansson
Dans för Hälsa är en forskningsbaserad insats för att förebygga och behandla psykisk ohälsa hos ungdomar. Dansen utövas 80 minuter två ggr i veckan under skoltid. Fokus ligger på att lyfta fram elevernas resurser genom att uppmuntra rörelseglädje och inte prestation.
På Carlforsska Gymnasiet erbjuder vi Dans för Hälsa som ett IV-Val i åk 2 men vi har kopplat det till kursen Dansträning, 100 poäng. Vi arbetar parallellt med Dans för Hälsa/Dansträning där vi har olika fokusområden. Välkommen till en dansworkshop där vi visar vårt arbetssätt genom praktiska övningar med tid för frågor och diskussion i slutet på passet.
Inga förkunskaper i dans krävs. Kom med ett öppet sinne och med lust att röra på dig.
- Datorn som instrument – EDI, Erik Lundahl
Erik Lundahl, förstelärare på Ystad Gymnasium delar med sig av sin bild av datorn som instrument, om hur det kom till och konkreta arbetsmetoder för detta.
Sedan hösten 2017 har Ystad Gymnasium som första estetiska program i Sverige utbildat i datorn som instrument - ett instrument precis som vilket annat.
Utfallet har visat instrumentets betydande och växande relevans, enbart sång är ett mer populärt instrumentval i Ystad. Sedan starten har Berklee College of Music samt en handfull gymnasieskolor i Sverige börjat utbilda i detsamma.
Programpunkten innehåller en presentation, en Q&A med möjlighet till diskussion samt en workshop med datorn som instrument.
- Dummer-Jöns & Co, Med hjälp av enbart käppar, rep och tygstycken formar och dramatiserar vi scener från H.C. Anderssens sagovärld som gör åskådarna till medskapare med Kjell Wremert
Vänder sig till dig som på ett enkelt och lustfyllt sätt vill använda teatern i undervisningen.
- Efter #metoo. Att arbeta med maskulinitetsnormer för att nå en jämställd gymnasieskola. Lisen Gustafsson och Thomas Karlsson
Thomas Karlsson - teaterlärare på Estetiska programmet, Sturegymnasiet i Halmstad sedan 20 år. Arbetar med devisen-alla kan spela allt på scenen. Har också uppdrag på skolan att driva Kubenprojektet om mänskliga rättigheter, samt ett förvaltningsuppdrag att stödja chefer i jämställdhet, diskriminering och barnrätt.
Lisen Gustafsson - danslärare och förstelärare på Estetiska programmet, Sturegymnasiet i Halmstad. Har mångårig erfarenhet av arbete med kroppen som uttrycksmedel och att arbeta konstnärligt utifrån normer och mänskliga rättigheter.
Att arbeta praktiskt och teoretiskt med normer, makt och könsuttryck. Vi utforskar särskilt maskulinitetsnormer och hur dessa påverkar skolans jämställdhetsarbete. Hur skapar vi en samtyckeskultur?
- Estetisk kommunikation, Diskussion om upplägg och bedömning av kurserna
- Examensarbete: Bilden av bilden med Roberth Breséus En diskursanalys av hur bildämnets samhällsrelevans motiveras
Vänder sig till dig som till undervisar i bildämnet eller är skolledare.
- Man kan inte blunda med öronen, Andreas Forsman föreläser kring hörselfrågor för musiker, pedagoger och studenter. Detta genom rikstäckande Med öra för orkester som drivs av Sveriges Orkesterförbund sedan 2016.
Musiker och lärare är det två mest utsatta yrkena när det gäller risk för hörselskador. Andelen lärare och musiker som besväras av tinnitus är nästan dubbelt så hög som i många andra yrken. Föreläsningen ger dig kunskap om hur du och dina elever på ett bättre sätt kan skydda hörseln. Du får veta hur du kan förbättra din akustiska miljö och vilka lagar och rekommendationer vi har att förhålla oss till när det gäller ljudmiljö.
Mer info:
www.bodyartmind.se
www.orkesteröra.nu
- Nätverksmöte, för skolor som idag har Spetsutbildningar
|
19.00-24.00 | Festmiddag i Stora Salen på Elite Stadshotellet i Västerås. |